Eigenlijk voor mij een heel makkelijke vraag. Als moderator van het modelbouwforum weet ik dat daar alles te vinden is op vrijwel elk gebied van modelbouw.

Er zijn verschillende topics over hoe je dit heel makkelijk kunt maken. Even de zoekfunctie gebruiken en dan termen gebruiken als "droppen" "bommenluik" "luikje" etc. Een kant en klaar systeem zul je niet snel vinden. Meestal is het een beetje knutselen met een servo en een luikje. Veel dingen kunnen worden gedropt, bommetjes, zakjes water, snoep. Hangt een beetje van je model af hoeveel plaats je hebt en hoeveel je mee naar boven kunt nemen.

Als je je daar even aanmeldt (meer dan 20.000 leden) en je vraag stelt met informatie welk vliegtuig je hebt, wat en hoe je iets van plan bent dan zijn er vele mensen die je met raad en daad willen bijstaan.

www.modelbouwforum.nl is de plaats voor modelbouwend Nederland.

Bij de bronnen een paar topics gelinkt met informatie over hoe mensen een dergelijk systeem soms verbluffend simpel gemaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn verschillende methoden voor.
Het eenvoudigst is een vrij kanaal die een servo of electromagneet bedient en zo een luikje opent ovfeen vracht lost.
Het kan ook op andere manieren, zo kun je met een gloeidraad die je aansluit op een kanaal die je normaal gesproken voor korte effecten gebruikt, lang te activeren waarbij de gloeidraad een nylon draadje doorsmelt.
De laatste truc is op veel verschillende wijzen uit te voeren.
Zo kun je ook door twee ongebruikelijke kanaalfunctie tegelijk uit te voeren een schakelaar/relais bedienen die hetzelfde effect geeft.
Een oude truc werkt met een tellerfunctie, als je binnen een bepaalde (korte ) tijd een signaal over een kanaal geeft kun je een decoder activeren die een van de bovenstaande functies vervult.

kortom, de mogelijkheden opdrachten via de bestaande kanalen uit te laten voeren zijn legio.

Omdat echter een meerkanaals-systeem niet erg kostbaar meer is, is een extra kanaal de zekerst en nauwkeurigst werkende optie.