Waar krijg ik mooie afdrukken EN een CD van mijn fotorolletjes?

Als ik mijn fotorolletjes (jawel) laat ontwikkelen en afdrukken, komen daar redelijke tot mooie foto's uit. Maar als ik ze laat ontwikkelen en afdrukken, EN de foto's op CD laat zetten, zien de afdrukken er onnatuurlijk hard uit. De kleuren worden te verzadigd, en neigen naar harde, elementaire kleuren.

Als ik de foto's dan opnieuw laat afdrukken, zijn ze wel goed.

Toch wil ik graag zowel een "traditionele" afdruk op fotopapier als een CD met de foto's in digitaal formaat, en wel in één keer goed.

Hoe zorg ik ervoor dat de afdrukken ook mooi worden als ik er een CD bij laat leveren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je de foto's bij DEZELFDE firma afdrukken. Het kan een fout zijn de eerste keer. Gewoon mee teruggaan en op hun kosten opnieuw laten doen.

Het beste antwoord

Hm.. Ga naar een fotowinkel waar ze met kleurprofielen werken. Normaal moet je dan naar een profi zaak: De negatieven worden gescanned, en vervolgens worden de scan's gebruikt om te drukken.

Omdat ze de apparatuur gecalibreerd hebben (De kleurprofielen zijn gewoon vertalingen van het rood op machine 1 naar een standaard rood, waardoor machine 2 ook dezelfde roodtint kan drukken). komt het spul er correct uit.

De meeste snelservice / massa winkels werken op basis van kleur gemiddeldes: De scans worden bekeken op rood / groen / blauw / cyaan verzadiging en gebalanceerd. Dit gaat vaak redelijk, tot je speciale foto's maakt waar juist een ongelijke kleurverdeling in zit, zoals extreem rode luchten, blauwe zee; mooie landachappen. Die worden lelijk gedrukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Persoonlijk ga ik altijd naar een echte foto-zaak. Bij ons in de buurt zit er één die nog echt zelf ontwikkeld en ze ook zelf op CD zet.
Ik zie geen verschil tussen papieren afdrukken en de digitale versie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel fotozaken scannen de negatieven in en drukken ze dan af alsof het foto's van een digitale camera zouden zijn.
De scans kunnen dan gelijk op CD worden gezet (vaak in een mindere kwaliteit).

Wellicht dat als enkel de film wordt ontwikkeld en afgedrukt, dit niet in hetzelfde laboratorium gebeurt en de afdrukken echt 'analoog' zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pas laten doen bij foto.com..ben er zeer tevreden mee