Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Nog steeds dezelfde als vroeger - al hebben we van een paar meer ontdekt dat je daar ook heel leuk textiel van kunt maken. Grofweg kun je ze onderverdelen in twee groepen :

Haar / wol : alle soorten haar/vacht die je kunt spinnen , niet alleen van (allerlei soorten) schapen maar ook geiten, konijnen, en lama's / alpaca's worden veel gebruikt. Natuurlijk kun je ook bij wijze van spreken katte- honde- of mensenhaar spinnen, maar dat gebeurt hooguit incidenteel door een liefhebber, niet op commerciële basis.

Plantaardige stoffen :
van oudsher kennen we natuurlijk katoen en linnen (uit vlas), maar ook van hennep (!) en brandnetels kun je geweldige stoffen maken. De nieuwste ster aan het firmament (althans, voor zover ik weet) is bamboe, dat het ook als breigaren erg goed doet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zijde is een beetje verhaal apart, maar hoort bij de dierlijke vezels en dus wel in dit rijtje thuis.

En ik vergeet nog even de grove plantaardige vezels (omdat ik altijd neig in kleding / stoffen te denken), zoals sisal, kokos, raffia en andere materialen waar je uitstekend touwen en matten van kunt maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
plus marleen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus zelfs :)

Andere antwoorden (3)

Wol, katoen, zijde, linnen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk katoen, wol, linnen en zijde.
En verder:jute, hennep, stof van brandnetels.
Viscose is ook van natuurlijke oorsprong, maar op kunstmatige wijze gemaakt.

Toegevoegd na 25 minuten:
En dan heb je ook nog stof van soja gemaakt, zo leer ik ook nog eens wat bij... (zie link)

Toegevoegd na 27 minuten:
en ramie, dat is een Aziatische plantensoort uit de brandnetelfamilie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soja, ook al :)
mensen zijn toch best creatief zeg, leuk
+1
linnen, hennep, bamboe, katoen, wol, zijde, brandnetel, sisal, kokos, angora, en dan vergeet ik er vast nog een paar :)

Toegevoegd na 21 minuten:
Van Zuring schijn je ook vezels te kunnen maken, maar dat weet ik niet zeker
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding