Hoe krijg je de dunste lijnen bij airbrush?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben aan het airbrushen maar de lijnen zijn te dik, hoe kan ik er voor zorgen dat die lijnen dunner worden? Heeft dat met de naald te maken?

Antwoorden (2)

Dan moet je de juiste nozzle (doorsnee van je spuitmond) hebben. Standaard heb je vaak 0,5 mm is en dat is totaal ongeschikt om er een fijne lijn mee te spuiten. Ook kan je spuitje een onderbeker hebben die toch al de nodige druk nodig heeft om de verf omhoog te trekken (deze types airbrush zijn geschikt voor grote oppervlakken maar totaal niet om gedetailleerd werk te maken).
Kijk maar eens op youtube naar filmpjes hoe te spuiten.

Mocht je toch zelf willen proberen dan de volgende regels aanhouden:
De verf zo dun mogelijk
De druk zo laag mogelijk
minimale hoeveelheid verf
en de spuit heel dicht bij je werkstuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook met een kader gaan werken.
Je moet er dan wel voor zorgen dat de verf er niet onder kruipt.
Wij (mijn pleegdochter en ik) spuiten wel eens uitgeknipte tekeningen (met alle details uitgeknipt) als spuitmasker over op papier, de dunste lijnen en vlakken zij soms minder dan een millimeter breed, taps toelopend naar letterlijk nul.
Nu kun je met airbrush veel nauwkeurigerwerken dan met een verfspuit.
Toch is de combinatie spuitmaskers -airbrush een gangbare aanpak, Dus kun je zo zeer dunne lijnen zetten.
Verder sluit ik me aan bij de goede adviezen lage spuitdruk, dunne verf fijne spuitmond en korte afstand, alsmede geringe hoeveelheid verneveling.
Overigens is bij het spuiten van lijnen met een masker beter de afstand iets groter te houden.
Je hebt dan juist minder last van verf die onder het masker kruipt en gaat vloeien.