koolmezen komen naar mijn vogelhuis maar na een tijd in en uit kijken gaan ze terugweg en er liggen ook geen takjes in gaan ze wel een nest maken

er komen koolmezen (m) (v) in men vogelhuis maar ze leggen er geen takjes in ze kijken er in en uit en soms gaan ze er helemaal in ze bekijken de hele omgenin en na een tijd gaan ze weg gaan ze der wel een nest in maken en broeden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (8)

Het kan zijn dat ze jouw nestkastje uitkiezen, maar het kan ook zijn dat ze een andere plek kiezen die ze beter/leuker vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor de kans is groot dat ze gaan nestelen
maar het is nog vrij vroeg ,ze zijn nu vooral een geschikte plaats aan het zoeken.
Laat ze gewoon hun gang gaan en dan zul van de zomer jonge koolmezen in je huisje hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is altijd afwachten, een en dezelfde nestkast kan het ene jaar goedgekeurd worden, en het andere jaar niet.
is de kast schoon, ligt er geen oud nestmateriaal in?
zit de vliegopening op de goede kant (oost of noord-oost)?
staan er wat struiken op de aanvliegroute, zodat ze hoog en droog kunnen kijken of de kust veilig is?
succes!
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Jij hebt ook overal verstand van! +1
Rieneke1
13 jaar geleden
was dat maar waar ;)
maar ik werk al heel lang op een vogelopvang, dan ga je je in dat gespuis verdiepen he :)
Als je de huur wat verlaagt, zullen ze misschien voor jouw nestkast kiezen. Ze kijken nog even rond, misschien naar een nestkast met douche, centrale verwarming en dicht bij de scholen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem bovendien in acht dat de huizenmarkt momenteel erg slecht loopt. Economen denken terecht aan een zeepbel die elk moment kan barsten. Veel vogels wachten dus nog even en stellen hun beslissing uit.
Ivana
13 jaar geleden
@ Loenie Kom ik zo saai en droog over? (ik ben altijd bang op een forum, dat het verkeerd wordt opgepakt.)
Rieneke1
13 jaar geleden
plus voor de lach :)
niet saai en droog hoor ivana, wel serieus.
Ivana
13 jaar geleden
Bedankt dames, hele opluchting! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook + van mij. Erg leuk antwoord!
Ze zijn gewoon op huizenjacht! Het is elk jaar hetzelfde en mijn mezenkast heeft ook veel gegadigden als ik het zo bekijk. Totdat het tijd wordt, dan gaan ze pas naar binnen met takjes enz. Er zitten er altijd wel een paar in mijn vuurdoren die eronder aangeplant is en waar nog steeds besjes inzitten. Ze houden het huisje in de gaten om ' krakers' voor te zijn. Maar zolang moeders nog niet draagt of zin heeft, blijven ze nog lekker buiten.
13 jaar geleden
Is je nestkastje na het laatste gebruik wel goed uitgewassen en afgespoekd? Ander is de kans groor,dat,dat er geen legsel in komt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als iemand het weten kan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het maar net!
ze zijn zich waarschijnlijk aan het focussen op een geschikte nestelplaats. ze vinden je huisje interessant want ze komen steeds een kijkje nemen.

huisje goed schoonmaken en zorgen dat het in de omgeving rustig is. (niet steeds kijken dus of er al wat is gebeurd in het huisje bv) je kan ze paaien met wat voer zodat ze in de buurt blijven :)

als het tijd is om te nestelen en ze hebben de keuze laten vallen op je huisje komen ze vanzelf met bouwmateriaal aan vliegen om het vogelhuisje in te richten als kraamkamer :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij komen er steeds koolmezen kijken, gisteren ontdekte ik dat er nog geen nest is. Maar het huisje zit vol met volgelpoep.
Wat kan dit betekenen?