Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Tapijt haken, hoe moet ik verder bij toer 9?

Ik ben begonnen met een rond tapijtje te haken met vasten.
Ik ben begonnen met in de eerste rij elke steek dubbel insteken. Daarna 1 steek enkel 2e steek dubbel. Daarna 2 steken enkel 3e steek dubbel enz.
Nu ben ik bij toer 9. Ik vraag mij af kan ik nu zonder te tellen op plekken dubbel insteken? Of kan ik gewoon doorgaan met enkel insteken en blijft mijn rondje dan groter worden? En kan ik dan op het einde extra dubbel insteken om het plat te maken?

een jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Om een mooi platte ronde cirkel in vasten te kunnen haken moet je elke toer het aantal steken meerderen dat je in de eerste toer had.

Nou meld jij niet met hoeveel steken je bent begonnen. Mogelijk was dat 6 steken, want dan klopt het dat je begonnen bent met daar 12 steken van te maken. De volgende toer moeten dat er 18 worden, de derde toer worden het er 24, de vierde toer 30, de vijfde toer 36, de zesde toer 42, de zevende toer 48, de achtste toer 54, en bij toer negen moeten het dus 60 steken worden.

De meerderingen moet je niet recht boven elkaar haken, want dan wordt het een zeshoekige vorm met spiraalvormige meerdering in het midden. Dus laat het elke toer een steek verspringen.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding