Wat is een goed boek om te leren hoe ik zelf kleding kan maken?

Ik heb een naaimachine gekocht. In eerste instantie omdat ik al een paar keer 1 heb moeten lenen voor de zomen can gordijnen en spijkerbroeken enzo.

Maar nu ik hem eenmaal heb...ik zou graag leren hoe ik zelf kleding kan maken. En dan vooral broeken. Eventueel ook Jasjes en misschien bloesjes.

De machine snap ik. De verschillende steken en dergelijke. En simpele dingetjes zoals omzomen en dergelijke of een kussentje maken dat kan ik.

Ik zou dus graag een boek hebben waar ik uit kan leren. Stap voor stap uitleg en bijvoorbeeld ook hoe een patroon werkt.

Maar er is zo veel op de markt dat ik niet weet waar ik moet beginnen. En tijd voor een cursus met een leraar heb ik niet. I.v.m. onregelmatige diensten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen tijd : jammer! Jaren geleden naai-curses gevolgd via de Margriet. Dacht dat deze nog steeds bestonden. Misschien kan je het eens checken. Waren herfst/winter curses. Groepjes van zo'n 6 mensen als ik 't me goed herinner en niet duur. Was geen klassikaal gebeuren, lerares liep van tafel naar tafel en je kreeg dus soort van privé-les.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ja dat zou inderdaad makkelijk zijn. Maar met mijn dienstrooster een kansloze onderneming. Ik werk nooit dezelfde dagen of tijden helaas.
Castle
6 jaar geleden
Ik probeer met je mee te denken. Maar kan google of youtube geen uitkomst bieden? Als ik even zo kijk kan ik al wat vinden. Misschien is de volgende link iets voor je:
https://hobby-en-overige.infonu.nl/hobby/73541-zelf-kleding-naaien-voor-beginners.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je zou eens kunnen denken aan een schriftelijke cursus, bijv. bij de NTI, LOI of Laudius. bij die laatste heb je ook de keuze of je hulp wilt van een docent.
bij de meeste cursussen kleding naaien krijg je ook beeldmateriaal.
je kunt er mee bezig als het jou uitkomt en in je eigen tempo.
je zou er eens een gratis proefles aan kunnen wagen, en kijken of het iets voor jou is.
mij bevalt het erg goed!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nog even een aanvulling; ik weet niet precies wat de kosten zijn, maar je kunt in termijnen betalen. en een reguliere naailes is ook niet goedkoop.

Antwoorden (1)

Waar ik langngngng geleden veel baat bij heb gehad is het "Handboek voor zelfmaakmode" van Margriet. Handig in gebruik ook vanwege de ringband.
Op Marktplaats zijn 2de hands exemplaren te koop, maar ik zag ook, dat er een nieuwe uitgave is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toevoeging: er is idd een nieuwe uitgave, maar ook deze kan ik alleen vinden als 2de hands exemplaar.