Hoe maak ik confetti doosjes ?

Ik Hamed werk bij het kinderdagverblijf, en de kinderen willen zoals elk jaar iets leuk maken voor hun ouders we hadden bedacht om ze te foppen en een doosje te geven (bij openmaken) confetti eruit komt Dat is een zeer leuk idee maar hoe maak je die ? ik zou het fijn vinden als jullie suggesties achterlaten (bouwplannen) om goedkoop (we hebben geen geld zat voor elk kind) de confetti eruit te laten springen

Reacties zoals "Doe het gewoon niet'' ''Waarom zouden ze dat leuk vinden''
''Dit is gevaarlijk voor de kinderen'' WORDEN GENEGEERD

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.5K
Erna55
6 jaar geleden
Hoe oud zijn de kinderen ?
dudemeister
6 jaar geleden
iig een wc rolletje en deze in iets als cellofaanpapier verpakken.
Als je de wc rol - met de confetti erin-inpakt en de uiteinden dichtmaakt als een soort snoepje, dan is de bedoeling dat je aan het cellofaanpapier draait en trekt en zo alle confetti eruit laat springen.

Antwoorden (2)

Leuk idee (behalve voor de ouders dan) maar ik denk niet dat dat gaat lukken. ik denk dat die confetti echt vacuüm verpakt in dat doosje moet zitten waardoor het zo gauw dat vacuüm wegvalt uit elkaar ploft. En dat krijg je met gewone huis- tuin- en keukenmiddeltjes niet voor elkaar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt voor de reactie (Ik zoek nogsteeds naar een antwoord)
Inekez1
6 jaar geleden
Je hebt helemaal geen vacuüm nodig om confetti te kunnen schieten.
Met een ballon, elastiek of springveertje uit een balpen kun je wel een constructie maken waarbij een bakje of dubbele bodem omhoog schiet en de confetti de lucht in gaat. Als dat moet gebeuren op het moment dat het deksel van de doos wordt geopend, zul je iets aan het deksel moeten maken dat een soort van vergrendeling wegtrekt.

De meest eenvoudige versie (er vliegt wel wat uit de doos, maar niet heel hoog) is een doos met dubbele bodem. Neem een stevig stuk karton en maak dat iets minder breed maar iets langer dan de binnenkant van de doos. Voor een doos van 15 x 20 cm neem je bijvoorbeeld karton van 14 x 30 cm. Vouw het karton aan beide kanten ± 4 cm om, zodat er een middenvlak overblijft dat net iets groter is dan de doos. Zet het karton op de bodem van de doos, met de omgevouwen kanten naar beneden. Dit zal net niet passen, daarvoor zul je de bodem hol moeten indrukken. Maak in het midden een gaatje in de bodem. Touwtje erdoor wat je vastmaakt aan de deksel. Zet de zijkanten van de dubbele bodem goed vast aan de doos, met lijm, nietjes of splitpennen.

De dubbele bodem staat onder spanning. Nu hol. Leg daar de confetti op, eventueel in een klein bakje of dekseltje dat je vastlijmt. Als je aan het touwtje trekt schiet de bodem omhoog en komt bol te staan.

Als het karton stevig genoeg is en de holling/bolling goed is in verhouding met de grootte van de doos, dan zal de confetti omhoog vliegen. Is het karton te slap, dan zal het te makkelijk van hol naar bol gaan en niet plotseling 'schieten'. Is het te stevig, dan blijft de bodem hol en is niet naar bol te krijgen. Zijn de zijkanten te laag in verhouding met de lengte van de boog, dan is het effect minimaal en stuitert de confetti alleen een beetje in de doos, niet eruit.

Probeer eerst uit wat werkt in welke verhoudingen. Als de kinderen al wat ouder zijn, kun je ze dit ook zelf laten uittesten, experimenteren en net zo lang laten knutselen tot ze de bodem hebben die goed werkt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Doos toch te ingewikkeld, of tijd over? Maak een simpele confetti-shooter van een ballon en een bekertje (of wc-rolletje).