Waar is dit voor glazen bakje voor?

Ik heb een glazen bakje met tussenschot en twee schenktuitjes. Het tussenschot heeft een inkeping aan de bovenkant. Het is ongeveer 7 cm hoog en ook 7 cm in doorsnee. Waar is het voor bedoeld en hoe moet het gebruikt worden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Omdat het zo klein is, denk ik dat het bestemd is om eieren te scheiden. In de ene helft komt het eiwit en de dooier in de andere kant. De uitsparing in het midden is om het ei te breken. Door de holte krijg je een mooie rechte snede lijkt mij...vaak breekt hij op een rechte rand namelijk naar alle richtingen als je niet uitkijkt. Het is zoals je wellicht weet nooit goed als er eigeel in het wit terechtkomt. Met een rechte snede kan je mooi omkiepen om het eiwit af te laten lopen.
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Ik betwijfel of dit zo werkt.
Immers: hoe 'weten' de dooier en het eiwit in welke helft ze moeten vallen ?
Volgens mij is de kans groot dat, met name het eiwit, in beide helften van het glas terecht komt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Min niet van mij, overigens !
Amadea
4 jaar geleden
Bovendien is de kans groot dat de categorie Tekenen en Schilderen een aanwijzing is.
amc
4 jaar geleden
@Amadea; Had ik nog niet eens gezien....;-)Heb er eerlijk gezegd ook niet op gelet, ik kijk alleen op de afbeelding en het zag eruit als 'keuken-tafelattribuut'.
@Ozewiezewozewie...; Nee, het ei valt er niet uit, je moet het zelf overschenken. Je krijgt 2 helften na het breken en je laat het eiwit in de ene helft lopen. De dooier kiep je steeds om in de eierschaalhelften totdat het wit weggelopen is en dan doe je de dooier in de andere helft van het bakje.
Amadea
4 jaar geleden
En wat is dan de functie van de tuiten? Als je het bakje scheef moeten houden om de inhoud eruit te gieten gaat wat in de andere helft zit over het gat in het midden heen en komt gewoon weer bij wat aan de andere kant zit.
amc
4 jaar geleden
Als het in de categorie tekenen/schilderen zou vallen, kan ik me alleen voorstellen dat het bij schilderen gebruikt zou worden om de penselen op te laten rusten, liggend dan wel te verstaan, zodat de haartjes niet krom worden. Het wordt dan een soort lekbakje, de verf wordt dan opgevangen of het water met verf. De tafel blijft dan schoon.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je niet weet wat het is, hoe kun je dan een categorie / rubriek kiezen?
Antwoord klinkt logisch, vandaar C+
amc
4 jaar geleden
@Amadea; Goeie vraag! Zit wat in.... nu vloeit eiwit sneller dan eigeel, zeker als de dooier heel is. Bij mij blijven ze altijd heel maar bij een ouder ei wil hij nog wel eens kapot vallen.
Ik zou dus altijd eerst het eiwit eruit gieten, omdat je de dooier nog wel tegen kunt houden met een propje keukenpapier bijv. Het eiwit MOET namelijk echt vrij blijven van elk spoortje eigeel anders kan je het niet stijf klopppen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je een beetje handig bent in het scheiden van dooier en eiwit (en zó moeilijk is dat niet met twee halve eierschalen) ga je zeker niet een dubieus bakje gebruiken, dat aan twee kanten van het tussenstukje eiwit laat lopen. Als dooierscheider is het echt niet handig.
Het is een spoelbeker voor (aquarel)penselen. Beide helften vul je met water. De ene helft gebruik je om de kleur uit de penseel te spoelen en de volgende om de penseel opnieuw van schoon water te voorzien.
De uitsparing in het midden is om het vuile spoelwater uit de kwast te strijken. Daarna moet de kwast opnieuw nat worden gemaakt met schoon water uit de andere helft om weer met een nat penseel te kunnen aquarelleren.
.
De 'schenktuitjes' kunnen gebruikt worden om het penseel tussentijds even neer te leggen zonder dat het wegrolt. Ook hierbij is de uitspraring in het middendeel nuttig. Een aquarelpenseel mag je nooit rechtop in een pot water zetten omdat de haren dan krom gaan staan.

Wil je echt nat-in-nat werken, dan moet het papier eerst goed natgemaakt worden. Dan kan met een grote kwast, of door met het penseel -tig keer in het potje te dopen en het papier nat te strijken, maar ook door voorzichtig een beetje water uit het potje op het papier te schenken en dan met het penseel te verdelen. Daarbij is het niet nodig gelijk het potje leeg te gieten en zal dus ook geen water van de verkeerde helft overlopen als die helft niet te vol is.

In de praktijk wordt het dubbele waterglas vaak gebruikt door eerst 1 helft te vullen en dat water voorzichtig op het papier te gieten en te verdelen om nat-in-nat te gaan werken. Daarna vul je beide helften met water en gebruik je het potje om het penseel te spoelen en opnieuw nat te maken.
Toegevoegd op 16 augustus 2019 15:16: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je bent me net voor. Had ik ook bedacht. Duimpje plus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klinkt heel logisch en aannemelijk. Dus ik neem het ook aan.
Maar een vraagje: Is het een oud hulpmiddel of wordt het nog gebruikt?
Ik zie mensen altijd aquarellen met oude bakjes met water. Ik heb dit echt nog nooit gezien.
Ik hoor het heel graag, ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb zelf ruim 20 jaar geaquarelleerd en heb nog nooit zoiets gezien. Gebruikte zelf altijd een jampotje voor het water,
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@elder161, daarom ben ik ook zo benieuwd ;-)
Ik heb al internet uitgeplozen, maar kom het ook niet tegen. Ook niet met oud, antiek etc erbij. Maar misschien dat Inekez1 mij uit het lijden kan verlossen ;-)
Inekez1
4 jaar geleden
Ik heb het in deze uitvoering - van glas - ook nog nooit in het echt gezien. Wel gebruikten wij op school kunststof bakjes met een dergelijke scheiding en tuitjes. Dat waren witte kunststof bakjes, vierkant met in elke hoek een schenktuitje. In het midden zat een tussenschot met halfronde uitsparing. Wij noemden het gewoon 'waterbakje' maar op welke term ik ook zoek, ik kom gek genoeg ook nergens op internet een glazen of kunststof exemplaar tegen. Het zou natuurlijk kunnen dat het in feite een bakje is met oorspronkelijk een heel ander doel. En dat de witte kunststof bakjes die we op school hadden toevallig een keer door iemand zijn meegenomen omdat ze óók voor kwasten en penselen heel handig zijn. Ik ben ook wel benieuwd waar het dan van oorsprong voor ontworpen is en hoe het heet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk dat je toch de conclusie kunt en mag trekken als je op school daarmee werkte, ook al was de vorm en het materiaal anders. Grappig. Wie weet vind iemand nog een link.