Hoe kun je als fotograaf voorkomen dat je klanten jouw eigen foto' die ze op cd hebben gekregen, deze gaan afdrukken bij goedkope fotoservices?

Wat valt hier over te zeggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat kan je niet. Heel simpel. Die mensen betalen voor de foto's en dus mogen zij ermee doen wat ze ermee willen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
imruben
10 jaar geleden
Die foto's worden natuurlijk opgestuurd als voorbeeld, hier betalen ze niet voor ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat zo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat heb je er niet bij gezegd. Dan moet je gewoon een watermerk er overheen zetten, dan zijn ze onbruikbaar. Als mensen ze op CD kopen kunnen ze er mee doen wat ze willen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt aan de afspraken die je maakt,
het contract,
de voorwaarden.
Als je de foto's opstuurt als voorbeeld neem ik aan?
Je kan er erg gemakkelijk een watermerk inzetten (te groot wordt irritant), ook kan je de bestanden opslaan in lagere resolutie
10 jaar geleden
Zet er een watermerk op, of zet de foto's met een kwaliteit die niet te printen is op de cd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt helemaal af van het contract wat jij met jouw foto-afnemers sluit.

Je verkoopt je foto's en dan kan zonder voorwaarden.
Dan kan je er niks aan doen.
Dan heb je je geld verdiend en de rechten overgedragen.
OF:
Je verkoopt je foto's in een heel kleine resolutie op CD, en wil men een mooi
groot exemplaar, dan gaat dat via jou.
Zo gaat dat ook als je ze op een foto-site zet, om te verkopen, zoals Oypo.
http://www.oypo.nl/fotos-verkopen/

En zo zijn er meer:
http://microstock.martijnmulder.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heb ik ook, ik zet foto's op Oypo en op zo'n manier al regelmatig foto's verkocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt alle foto's op de cd ook voorzien van een soort digitale handtekening. Voor het afdrukken moeten ze dan wel bij jou komen, omdat jij de originelen zonder digitale handtekening hebt.
Je moet dit natuurlijk wel mededelen aan jou klant, voordat je een klus aan neemt...