Onderbelicht mijn camera?

Nu ik mijn camera (Nikon D700) beter leer kennen, zet ik steeds vaker de belichtingscorrectie op +0,7. Soms ga ik zelfs nog hoger.

Ik doe dit om het histogram "helemaal te vullen".

Hieronder een voorbeeld. De linker foto is gemaakt zonder belichtingscorrectie, met matrixmeting over het hele beeld. Ik vond het resultaat te donker. Het histogram bevestigt dat: het rechterkwart van het histogram is leeg!

Ik heb toen expres zo ver overbelicht dat het histogram vrijwel "gevuld" was. Dus zodanig dat er geen schaduwen verdwenen, maar dat er ook geen overbelichting plaatsvond in de felle delen.

De rechterfoto is gemaakt met overbelichting. Ik vind die foto er beter uitzien. Het histogram is nu netjes gevuld.

Ik zie dit effect niet alleen bij deze foto, maar bij de meeste foto's die ik maak, ook als de hemel er niet op staat. Bij automatische belichting is het rechter kwart van het histogram vaak leeg.

Drie vragen, alle direct gerelateerd aan de hoofdvraag:
--  Duidt dit erop dat mijn camera onderbelicht?
--  Hoe komt dit? Komt dit vaker voor?
--  Doe ik er goed aan, het histogram op deze manier zo breed mogelijk te maken?

Toegevoegd na 1 dag:

Ik heb een vraag gesteld die specifiek over het goed belichten van foto's gaat - zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/foto-belichten.240711 .

Picture for question
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De matrix meting doet het niet zo goed in situaties met grote contrasten: "Meervlaksmeting
Een meervlaksmeting wordt uitgevoerd over het gehele oppervlak van de zoeker, met de nadruk op een cirkel rond het middelpunt of het actieve autofocus-punt. De fabrikanten hebben er mooie namen voor bedacht als: ‘3D matrixmeting’ of ‘evaluatieve lichtmeting’. Deze meting kan goed toegepast worden bij niet al te grote contrasten. Hij middelt de belichting wat uit omdat alle kleurtinten in de zoeker meedoen in de meting. Op deze meting volstaan meestal wat kleinere compensaties.
" http://www.fotosloep.nl/fotografie-techniek/belichting/belichting.html In jou voorbeeld is het contrast heel hoog. Dat zie goed in je 'goede' foto. Daarin zijn de schaduwen nog steeds diepzwart en zit er geen doortekening meer in.
De schaduwrand rechts bij de boog van het gebouw.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Ik heb het histogram dan wel naar rechts getrokken, maar er valt nog steeds veel weg aan de linkerkant (in het zwart). Ik had dat kunnen tegengaan door nog meer te overbelichten, maar dan was de kerk overbelicht - en dat wilde ik voorkomen, aangezien die juist het onderwerp is van de foto. HDR was ook een mogelijkheid geweest, maar dat was me voor dit geval teveel moeite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet fout, slechts een eigenschap. In hoge contrasten moet je nu eenmaal kiezen en In jou geval kies je natuurlijk voor het witte. Die ondoortekening in het zwart zal je als een eigenschap voor lief moeten nemen. Is ook niet belangrijk voor die foto. HDR zou het niet mooier maken.
Je camera doet het alleen minder in te hoge contrasten. Als je deze eigenschap kent, kan je die keuzes maken en beter gaan corrigeren.

Antwoorden (5)

Dit is normaal en geen afwijking. De hemel produceert nogal wat onzichtbare UV-straling en dat zien wij niet maar de camera dus wél! De fabrikant regelt zó af dat 3/4e deel het onderwerp is en 1/4e deel blauwe lucht - maar op deze foto's is deze verhouding precies andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je camera belicht altijd goed... op een egaal grijs vlak.
Bij jou voorbeeld foto is het vlak verre van midden grijs. Namelijk wit. Maar je camera 'denkt' dat het grijs is die stelt je camera zodanig in dat de foto 'grijs' wordt. En zie daar een mooie grijs perfecte foto...

Helaas, je zult rekening moeten houden dat je camera niet kan zien wat de werkelijkheid is. Dus dat moet jij hem vertellen, continu.
Ik raad je ook aan om NIET de matrix stand te nemen. Want dan is je camera NIET voorspelbaar wat hij gaat doen. Neem de weighted centrum belichtings methode. Daarop wordt het midden van het beeld genomen. En kan je redelijk voorspellen hoe je camera zal gaan denken.

Dit is ook de reden waarom je eigen niet op de automaat moet gaan schieten. Omdat dan elke foto voor grijs wordt aangenomen. De camera weet immers niet of het onderwerp wit, zwart of iets anders is.

Zelf zou ik deze foto nemen met een spotmeting. Waarbij ik weet dat wit een correctie nodig heeft van 2 stops.
Dus meet ik met mijn spotmeter (in de camera) op het witste stukje wit en corrigeer dat met 2 stops. Uiteraard is de manuele stand daarvoor het eenvoudigst. Zo kan ik meerdere foto's maken met dezelfde instelling.

Een andere methode is om de lucht als referentie te nemen. Deze is ongeveer 1 stop lichter dan midden grijs. Dus meet met je camera de lucht en corrigeer 1 stop.

Je camera doet het prima, wat jij nu ervaart is een eigenschap van camera's, aangezien de verwachten dat elk beeld volledig middengrijs is.

---

Rechts uitlijnen met de histogram is ook prima, hoewel hier ook gaten in zitten. Want jij verwacht dat het gebouw 'wit' is. Maar is dat ook het 'witste' in het beeld? In jou geval wel, maar soms ook niet en is de lucht witter. Als je dan rechts uitlijnt, dan heb je de lucht nog mooi doortekend in het beeld, maar het onderwerp is dan onderbelicht. Dit komt voornamelijk voor binnen als je ook een raam in het beeld hebt waar veel licht doorheen komt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je weer in NL bent, zou je eens een grijskaart kunnen kopen bij de betere fotozaak. Die kan je dan voor je camera zetten om de camera te laten instellen.
Ook kan je daarvan een ruw een foto nemen. Het resultaat zou dezelfde grijstint moeten geven. Elke afwijking hiervan, is dan de afwijking voor JOUW camera. Die heeft elke camera, maar niet de +2/3 stop. De voorbeeld is het andere probleem.
Leuk om straks ook eens een workshop fotografie te nemen. Dan wordt je geleerd wat ik in mijn antwoord schrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ach, natuurlijk - middengrijs! Dat wist ik wel (in theorie), maar ik was er domweg niet opgekomen dat dat de oorzaak zou kunnen zijn! Maar toch... is dit wel echt de verklaring? Ik bedoel, als je kijkt naar het linker histogram, dan zie je dat het zwaartepunt van het histogram duidelijk aan de linkerkant zit. Bij een middengrijs histogram zou ik verwachten dat het zwaartepunt veel meer richting het midden zit - of denk ik dan te simpel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een matrix meting is het onvoorspelbaar wat het resultaat zal zijn.
Bij center weighted is een groot deel van het midden de lichtmeting. De randen en hoeken worden buiten beschouwing gelaten. In jou foto is de lichtmeting voor nagenoeg 100% het witte gebouw. En die wordt dan grijs.
De histogram is natuurlijk 100% van het gehele beeld en niet alleen van het midden. Dus een hoop 'zwart' en donker zal niet meetellen voor de voor jouw verwachtte grijs weergave in je histogram.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich klopt de histogram. Waarbij het gebouw die het meeste invloed heeft op de lichtmeting in het midden is beland.
Ik los dit als volgt op, indien er een deel van de te nemen foto aanzienlijk lichter is dat de rest, rekent het toestel als hij op de automaat staat, het gemiddelde uit.
dan is het lichte deel te donker.
Ik richt dan mijn toestel wat hoger, of juist wat lager, zodat het lichter deel in de foto in verhouding een heel stuk kleiner is.
Veel lucht boven in de foto, geeft vaak problemen
Druk de knop iets in en dan stelt het toestel opnieuw in op een gemiddelde, laat de camera wat zakken, terwijl ik de knop iets ingedrukt houd, de instelling blijft dan intact en druk af.
Nu is de belichting wel goed en is het lichte vlak niet onderbelicht.
Dit probleem komt ook vaak voor, als er erg witte wolken zijn, dan is het deel er onder onderbelicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een spiegelreflex Ed?
Dan zou je ook een spotmeting kunnen doen om een voorwerp wat goed midden grijs is. Dan ben je meteen klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die heb ik, maar vergeet altijd de mogelijkheden van instellen en los het dan op die manier op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een functieknop ingesteld op spotmeting. Misschien heb jij ook een functieknop. Dan heb je met 1 knop een tijdelijke spotmeting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat zal wel, moet me er eens meer in gaan verdiepen.
Hoewel de andere antwoorden wel hout snijden in hun algemeenheid, gaat het, juist in het voorbeeld fotootje, NIET op. De verhouding in dit beeld is zo, dat het met matrix meting goed of nagenoeg goed zou moeten zijn.
Ik heb de D7000, en die zou dit beeld juist ongeveer 0,7 overbelicht hebben, met matrix meting. De meet electronica van Nikon (en de andere merken ook) heeft een programma van weging en meting gebaseerd op alle mogelijke vormen van beeld, en meet niet sec wat er op de meetsensor valt, maar via die matrix juist een gewogen gemiddelde. Alleen in extreme gevallen kleunt ie ernaast, en dit type foto's hoort niet tot de extremen. Jou exemplaar heeft een meet afwijking, en ik hoop voor jou dat je nog garantie hebt, want dit moet gewoon even gecorrigeerd worden. (je afwijking is wel meer dan 1.3, zo te zien)
Wat gdannonym zegt is wel waar, maar hoort onder normale omstandigheden niet zo'n verschil op te leveren.

Toegevoegd na 3 minuten:
betreft tweede en derde deel van je vraag: het komt sporadisch voor, en je doet er goed aan je bestaande foto's aantrekkelijk te maken, dat wil niet zeggen dat het histogram ALTIJD vol moet zijn, soms is een onderwerp voornamelijk donker of juist licht, en dan zal het his ofwel links (donker) ofwel rechts (licht) pieken, maar in het geval van het kerkje kun je het wel doen, want het beeld oogt natuurlijk, en de ongecorrigeerde is duidelijk te donker. Jou camera heeft duidelijk een fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het hier niet mee eens. De matrix meting heeft wel profielen voor een heleboel situaties in zich zitten.
Maar in het land waar de foto is genomen en de sterkte van de zon, wordt het witte gebouw 1 grote lichtbron. Het reflecteert zoveel licht dat je camera ermee de mist in gaat.
Daarnaast is het contrast van de situatie te groot. Dat wil zeggen dat je niet EN de schaduw doortekend krijgt, als het wit. Je moet een keuze maken. Maar het grote contrast is ook een beperking voor de meting. Ook al 'lijkt' de randen van de foto goed donker genoeg om gemiddeld een goede foto te krijgen. Het hoeveelheid licht wat van het gebouw afkomt is enorm. Het contrast is te groot, de zon is te sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar eens naar deze foto. Die is ook een 1/2 stop onderbelicht.
Dat is puur het hele kleine deel van het raam en de spiegeling in de tafel, die de camera de mist in laat gaan. http://www.marktplaza.nl/images/1/19/Belastingvrij-Inpakwerk-binnen-uw-regio-17410919.jpg Daar komt gewoon teveel licht vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is helemaal een mooi voorbeeld. De foto is wel mooi, maar die witte jurk is helemaal grijs.
http://www.huwelijksfoto.com/blog/wp-content/uploads/2008/10/enoa_portfolio_181_.jpg Als je die witte jurk ook wit wilt hebben, moet dan was die foto 2 stops onderbelicht. En dat alleen maar door het 'kleine' raam met enorm veel licht.
De foto is perfect midden-grijs. Een matrix meting kan hier helemaal niet mee omgaan. Gelukkig voor de foto is hij wel mooi als een sfeerfoto.
Maar totaal mislukt als je de gezichten wilde zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De foto van het inpakwerk klopt, dat krijg je ook met een grijsmeting niet beter, contrast is te groot (meer dan 10F stops)
De trouwfoto is daarentegen perfect belicht, het raam is van ondergeschikt belang, en mag dus (zwaar) overstraald zijn. De foto van vraagsteller daarentegen heeft niet zo'n extreme contrasten hooguit iets van 8 stops, en had met matrix meting goed of nagenoeg goed moeten zijn, zijn camera heeft gewoon een (te grote) afwijking.
Cryofiel
12 jaar geleden
@gdanonym, ter toelichting op de lichtomstandigheden: De foto is gemaakt in Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. In september zijn klimaat, zonkracht, lichtsterkte, en temperatuur vergelijkbaar met Nederland. In dit geval kun je dus uitgaan van een mooie septembermiddag zoals die ook in Nederland voorkomt, met een temperatuur van ongeveer 22 graden.
Het soort histogrammen zoals jij hebt wanneer je geen belichtingscorrectie van +0,7 toepast zie ik eigenlijk alleen bij het goedkope Canon Powershot apparaatje dat ik af en toe ook gebruik.
Die schiet alleen maar .jpg's.

Heb jij hier ook de jpg laten zien of is dit het histogram van de raw van de foto ?

Als dit van de jpg is kan het algoritme van de compressie niet zo fantastisch goed zijn. Als het van de raw is zou ik zeggen dat er iets aan de hand is met je camera.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het antwoord op je 2e vraag is dus; ja het komt vaker voor, maar bij mijn weten alleen bij minder goede camera's.

En het antwoord op je 3e vraag is; dat doe je geweldig !
Heel goed gebruik van de technische mogelijkheden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zelf corrigeer ik een dergelijk histogram altijd, maar in Photoshop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit histogram is wat ik op mijn camera zie, direct nadat ik de foto heb gemaakt. Ik kijk dan altijd direct even naar het histogram om dit soort rariteiten te controleren. Ik schiet alleen in raw. De camera laat echter op zijn schermpje de jpg zien. Ook het histogram dat de camera laat zien, is het histogram van de jpg. Ik ga ervan uit dat bij zo'n tamelijk dure camera, het histogram van de jpg niet veel zal verschillen van het histogram van de raw.
Cryofiel
12 jaar geleden
Overigens: corrigeren op de computer levert altijd slechtere resultaten op dan corrigeren bij het maken van de foto - zeker als je het histogram naar rechts wilt trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De jpg zou enigszins opgepept moeten zijn ten opzichte van de raw. Maar gezien het histogram dat je er bij krijgt is de raw waarschijnlijk ook niet wat het zou moeten zijn. Ik heb (Canon 5D markII)-jpgs en raws bekeken met een hoger contrast dan jouw foto, en daar heb ik niet zo'n leeg histogram als jouw Nikon toont. Misschien helpt het om eens te vergelijken met iemand die ook een Nikon D700 heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De histogram op het schermpje is altijd gebaseerd op de jpg, ook al schiet je in raw. Ook de afbeelding op het schermpje is de jpg afspiegeling van de raw bestand. Onderbelichting corrigeren op de computer resulteert altijd in meer ruis in de donkere delen. Maar met een full-frame camera zal dit minder zijn als met een DX camera.
Maar alleen de perfect belichte foto zal het minste ruis en kleurvermindering hebben. Het is de moeite waard om dit tijdens het fotograferen te doen. Tenzij je echt weinig tijd hebt. Dat is niet het geval bij de voorbeeld foto's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo en gdano, bedankt voor de tip over het op de camera corrigeren van het histogram !