Heeft een bedrijfsarts inzicht in je dossier?

Welke rechten en plichten heeft een bedrijfsarts precies?
Heeft hij inzicht in mijn dossier en mijn medische verleden?
Kan hij informatie opvragen van mijn huisarts zonder mijn toestemming en wat zijn mijn rechten en plichten als werknemer?

Toegevoegd na 29 minuten:
@ Geurt: Maar MOET ik hier toestemming voor geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

De bedrijfsarts mag alleen de informatie opvragen bij je huisarts wat relevant is voor je ziekmelding op dat moment. Met de overige informatie in het dossier heeft hij niets te maken. Daarnaast ben jij degene die bepaald of hij toestemming krijgt. Het is wel verstandig om die toestemming te geven, omdat je het proces anders flink vertraagt en dat kan belemmerend zijn in je integratie of ziektetijd. De arboarts is een kundige arts die geheel onafhankelijk is, hij zal dus uiteindelijk zijn eigen oordeel vellen over jouw ziekmelding.
Als je voor je ziekmelding bij je huisarts bent geweest, kan hij deze info dus opvragen met jouw toestemming, maar niet alle bedrijfsartsen doen dat. Het gaat hem immers om het feit of jij je werk wel of niet kunt uitoefenen.
Meestal kom je dan op gesprek en bespreek je met die arts je klachten. Samen maak je dan een plan van aanpak.

De bedrijfsarts heeft het recht om na jouw toestemming informatie op te vragen bij de huisarts. Daarnaast heeft hij het recht om jou goed en kundig te onderzoeken en te bespreken waarom je niet kunt werken. Hij heeft het recht om precies te weten wat er aan de hand is.
Hij heeft de plicht om al de informatie die jij geeft, geheim te houden. Zowel naar je werkgever toe als naar je huisarts. Zonder jouw toestemming zal je werkgever niet de exacte inhoud van de gesprekken tussen jou en de bedrijfsarts weten. De werkgever wordt overigens wel algemeen op de hoogte gehouden, dat is logisch. Maar inhoudelijk moet hij zwijgen. Bv: je hebt psychische klachten, dit mag de werkgever wel weten. Maar hij hoeft niet te weten waar deze klachten vandaan komen.
De bedrijfsarts heeft ook de plicht om jou op een zo goed mogelijk begeleide manier weer snel aan het werk te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zonder toestemming mag hij dit niet opvragen en je huisarts mag het ook niet geven

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb het n.l ook gehad ik moest eerst een brief ondertekenen van de bedrijfsarts dat ik toestemming gaf