Mijn PSA-waarde is verhoogd. Is dat alleen bij prostaatproblemen of ook bij andere aandoeningen?

Bij prostaatkanker is meestal de PSA waarde verhoogd, maar zijn deze waardes ook verhoogd bij bv longkanker. Of hebben deze waardes alleen maar betrekking op prostaat problemen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Antwoorden (3)

Ja dat is alleen bij prostaatproblemen. Het heet niet niet voor niets prostaat specifiek antigen.
3 jaar geleden
De PSA waarde heeft alleen betrekking op de prostaat. PSA is eigenlijk de waarde van een eiwit dat gevormd wordt in de prostaat. Bij een vergrootte prostaat of bij een tumor in (of aan de prostaat) wordt er meer van dat eiwit geproduceerd.
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Betekent dus dat een verhoogde waarde niet altijd duidt op een kwaadaardige tumor.
PSA wordt voornamelijk aangemaakt in de prostaat, maar niet exclusief. Ook in borstklieren en speekselklieren wordt er PSA aangemaakt, maar dit is in normale situaties slechts een fractie (ongeveer 1%) tov de hoeveelheid die in de prostaat wordt aangemaakt.