Wat is een normale rdw waarde?

Ik heb vorige week bloedgeprikt en heb een mcv waarde van 91 en een rdw waarde van 41.

Op internet is de MCV waarde normaal, maar de rdw waarde niet, klopt dit? en wat kan dit zijn?
Mijn hb waarde is 8,2

De reden is om te kijken of er iets niet goed is in mijn lichaam, omdat ik veel verschillende symptomen heb, zoals vermoeidheid, darmklachten, winderigheid, diarree of obstipatie en slijm in ontlasting
Hier alle waarden die onderzocht zijn:
hemoglobine 8,2
hematocriet 0,39
MCV 91
RDW 41
ery 4,33
leuco 7,6
trombo 272

chemie:
hemolyse 13+
lipemie 11
icterie 16
kreatinine 64
eGFR CKD/EPI >90
albumine 43.1
Crp 0.7

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
60.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat is je hb waarde?
tinus1969
4 jaar geleden
Wat was de reden van dat bloedonderzoek? Wat is er allemaal getest? Dat maakt het makkelijker om ook iets te zeggen over de uitslag.

Antwoorden (1)

Een verhoogd RDW wijst op bloedarmoede (anemie, te weinig rode bloedcellen), of een voorstadium daarvan.
Dat 'voorstadium van anemie' past bij de andere uitslagen: hematocriet, aantal ery's en Hb zijn allemaal aan de lage kant.

Verder is er bij jou maar bepekt onderzoek gedaan; bespreek met je arts de uitslagen en wat voor vervolgonderzoek zinvol is. Het volgende kun je gebruiken bij dat gesprek:
De resultaten zijn consistent met beginnende bloedarmoede. Die kan veroorzaakt worden doordat je onvoldoende ijzer en andere voedingstoffen opneemt uit je darm. De darmklachten zouden dan de hoofdoorzaak zijn van je problemen, en dus een logisch punt van verder onderzoek.