Wanneer merk je dat je de ziekte van Pfeiffer hebt?

Ik heb een vriendin en het maakte mij niet zoveel uit dat ik van haar Pfeiffer zou krijgen, ze is ten slotte mijn vriendin ;) Dus ik heb haar van 't weekend een kus gegeven, gewoon een normale kus. Ze heeft sinds november vorig jaar de ziekte. Hoe groot is de kans dat ik de ziekte nu ook heb en wanneer zal ik dat dan merken? Sommigen zeggen dat vanaf een bepaald moment de kans op besmetting ook kleiner wordt. Ik weet niet of ik de ziekte al heb gehad dus ik ben wel benieuwd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
5.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De ziekte van Pfeiffer kan zeer ernstige gevolgen hebben die jaren kunnen aanhouden en soms zelfs nooit meer overgaan.
Ik zou dus toch maar voorzichtig zijn. De enorme en vaak langdurige vermoeidheid die je kunt krijgen door de ziekte van Pfeiffer wil je vast niet ook krijgen en zo zijn er meer dingen die je kunt krijgen van deze ziekte en die je vast niet wilt hebben.
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens is de kans dat je (ongemerkt!) de ziekte van Pfeiffer hebt gehad tamelijk groot. Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Klierkoorts 50% van de kinderen heeft de ziekte voor het 5e jaar al doorgemaakt. Van de volwassenen heeft 80% antistoffen, wat betekent dat de meeste mensen deze infectie in hun leven doormaken.

Antwoorden (2)

Als jij op een of andere manier haar speeksel binnen hebt gekregen is er kans dat je de ziekte krijgt. als je de een van de belangrijkste symptomen opmerkt (vermoeidheid, opgezwollen klieren, keelontsteking) kun je het best naar de huisarts gaan en je bloed te laten testen.
als je het virus hebt binnengekregen duurt het waarschijnlijk een tijdje voordat je het ook echt merkt.

Dit is natuurlijk jouw eigen verantwoordelijkheid, maar hoe normaal het ook is om je vriendin gewoon een kus te geven, het is het niet echt waard om daarom een hele vervelende ziekte te krijgen. hoe erg de ziekte is en hoe lang deze duurt verschilt per persoon maar uit eigen ervaring weet ik dat het echt heel, héél vervelend kan zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans dat je besmet bent is vrij groot. Het virus zit in het speeksel. Bij zoenen is de kans groot dat je met speeksel in aanraking komt.
Wanneer je smet bent hoeft het virus niet meteen toe te slaan. Het kan rusten in je lijf tot het moment dat je weerstand minder wordt. Dit is onvoorspelbaar.

Wat zijn de symptomen?
De symptomen die het meeste voorkomen en opvallen zijn: keelpijn, koorts, opgezette lymfeklieren en natuurlijk de vermoeidheid. Toch heeft niet iedereen last van de vermoeidheid. De één moet heel veel rusten terwijl de ander gewoon door kan gaan met zijn dagelijkse activiteiten. Andere symptomen die wel eens voorkomen zijn: vergroting van de milt en lever, hoofdpijn, misselijkheid, transpireren, bloeduitstortinkjes in de mond en hoesten.

Hoe weet je dat je de ziekte hebt?
Als je het vermoeden hebt dat je de ziekte van pfeiffer hebt kan je na de dokter gaan en daar bloed laten prikken, maar er zijn ook zelf testers. Dit is een hele makelijke test waarbij je een druppeltje bloed op een plaatje laat vallen, na tien minuten kan je dan op het plaatje aflezen of je de ziekte van pfeiffer wel of niet hebt (voor meer info zie hiernaast)

Wat moet je doen als je het hebt?
Tegen de ziekte van pfeiffer zijn geen medicijnen. De dokter kan je dus niet helpen. Het enige dat je kunt doen is naar behoefte rusten. Maar er zijn nog een aantal dingen die helpen. Eet niet te vet voedsel, drink geen alcohol en drink genoeg water, karnemelk of vruchtensap (ongeveer twee á drie liter per dag). Dit zijn geen medicijnen maar ze werken wel goed voor de lever. Ook kun je, om anderen niet te besmetten extra hygiëne maatregelen nemen, maar je kunt een ander nooit voor 100% beschermen. De kans om een ander te besmetten blijft natuurlijk altijd.

Alles op een rijtje
De ziekte van pfeiffer is dus een infectieziekte veroorzaakt door het Epstein Barr virus. De meest voorkomende symptomen zijn keelpijn, koorts, opgezwollen lymfeklieren en vermoeidheid. De ziekte is besmettelijke via speekseldruppeltjes vanaf de incubatietijd en kan wel tot achttien maanden na de ziekteverschijnselen duren. Iedereen kan de ziekte krijgen maar als de ziekte eenmaal is doorlopen kan je het niet nog een keer krijgen. Als je ziek bent moet je naar behoefte rust nemen.