Kun je in een 'vroeg stadium' van kanker zitten als een knobbeltje er al lang zit?

Stel dat iemand hodgkin/lymfeklierkanker heeft en dat dit zich niet uit door klachten, alleen door een knobbeltje, bijvoorbeeld in de hals. En stel dat dat knobbeltje er al bijna een jaar zit, onveranderlijk. Het wordt na al die tijd ontdekt, maar de kanker zit er dus ook al bijna een jaar. Kun je dan alsnog in een vroeg stadium zitten? Of is het met kanker altijd zo dat je prognose slecht is als je er zo lang mee hebt gelopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
Poet
10 jaar geleden
een glashelder verhaal:
http://www.hematologiegroningen.nl/patienten/content/3Hodgkin.htm

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.

De kansen zijn dan erg goed. Maar ook bij een verder gevorderd stadium zijn de kansen nog altijd behoorlijk goed.

De ziekte ontstaat in één lymfklier en breidt zich van lymfklierstation naar lymfklierstation verder uit in de loop van maanden tot jaren. Hoe ver het feitelijk is wordt onderzocht in een zgn "stadiëringsonderzoek".

Ongeveer twee derde van de patiënten zal te maken hebben met een beperkte vorm van Hodgkin, stadium I of II. Een derde heeft een uitgebreidere vorm van Hodgkin

De grote meerderheid van de patiënten (meer dan 90 procent van de patiënten met stadium I en II, en meer dan 75 procent van de patiënten met stadium III/IV) kan genezen worden. Met genezen wordt bedoeld: het Hodgkin-lymfoom is vernietigd, waarna het nooit meer terugkomt.

Voor patiënten bij wie de ziekte toch terugkomt, mits jonger dan 65 tot 70 jaar en in een acceptabele conditie, is een vervolgbehandeling mogelijk die meestal bestaat uit hoge dosis chemotherapie gevolgd door stamceltransplantatie, gebruikmakend van de stamcellen van de patiënt zelf. Met deze zware therapie is alsnog genezing mogelijk. Recent is ook een nieuw medicijn ontwikkeld (Brentuximab Vedotin) dat als antistof actief is tegen een bepaalde merker (CD30) op Hodgkin-cellen. De resultaten hiervan zijn veelbelovend.
10 jaar geleden
Nee dat kan niet. Vanuit één enkele kankercellen duurt het ongeveer tien jaar voordat deze uit is gegroeid tot een voelbaar knobbeltje (tumor). iemand met een knobbel heeft dus al minstens tien jaar kanker.