heb ik een koortslip?

Er zit nu al 3 dagen een grote bult op mijn lip een beetje in het midden, ik twijfel of het een koortslip is want ik heb 3 dagen terug ook een wespensteek uit moeten zuigen dus misschien heeft het daar mee te maken?
Vandaag toen ik wakker werd was het een beetje geel zoals koortslip en droog en het doet ook pijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
11.4K

Het beste antwoord

Als ik naar de foto kijk zou ik zeggen een koortslip. Alleen de wespensteek is een bijkomstigheid. Ik neem aan dat je een wespensteek bij iemand anders hebt uitgezogen? In dat geval moet je voor jezelf terug gaan denken of de wesp een angel achtergelaten heeft (bij wespen gebeurt dit bijna nooit, bijen laten de angel achter maar wespen nemen m vaak weer mee uit het lichaam van zijn slachtoffer.)
Als er een angel in zat, heb je deze uitgespuugd? Dit geld ook voor het gif, probeer voor jezelf ook te bedenken of je misschien een plekje op je lip had (of je per ongeluk het gif in een open wondje hebt gekregen).
Als het een koortslip is, zou het na (ongeveer) 7 dagen weg moeten trekken. Wat je er opsmeert is je eigen keuze (koortslip creme is overbodig, dit is erg duur en een echt werkzame stof zit er niet in) je kan er voor kiezen het vet te houden met vaseline, ikzelf gebruik meestal zinkzalf (gewoon kruidvat/etos/trekpleister huismerk, geen dure sudocreme of iets dergelijks) dit droogt de koortslip uit waardoor je niet zo`n natte koortsblaar prut op je lip krijgt. Wel moet je er rekening mee houden dat zinkzalf wit is, waardoor het lijkt alsof je een foutje hebt gemaakt met tandenpoetsen. Het handigste is een lekker dikke laag op te smeren voor je naar bed gaat!

Een koortslip is heel erg besmettelijk, zorg ervoor dat wanneer je er mee in aanraking bent geweest (creme erop smeren, jeuk, kriebels etc.) je je handen GOED wast met warm water en zeep! Wees ook voorzichtig met afdrogen na het douchen en gebruik bij voorkeur een extra handdoek. (ook met douchen zelf, even nadenken voor je een washandje over je gezicht heen trekt)
Een koortslip is het herpes simplex virus en kan op alle slijmvliezen opduiken (ogen) of omslaan naar herpes genitalis (geslachtsdelen) hierom dus voorzichtig met handdoeken en washandjes!

Kijk het een aantal dagen aan en mocht het verergeren of krijg je andere symptomen die niet bij een koortslip horen ga dan naar je huisarts!
(ook als je gewoon meer zekerheid wil, bel je huisarts!)

Aan een koortslip doet de huisarts verder weinig, wel is het belangrijk (het virus sluimert in je lichaam) dat je contact opneemt met de dokter als je 5 x in een jaar een koortslip hebt, of bizar veel opvolgende koortslippen (ene weg andere op andere plaats al weer aanwezig).

Zoals in een ander antwoord ook al aangegeven MIJD CONTACT MET BABY`S!!!!!!
Deze hebben nog geen afweer tegen het herpes virus en kunnen hieraan sterven!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Houd ook rekening met het beleefd 3 zoenen geven aan ouders van een baby!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als je het Herpesvirus hebt kom je er nooit meer vanaf.

Andere antwoorden (2)

Een beginnende koortslip kun je herkennen aan een rode gezwollen plek die over het algemeen pijnlijk jeukt en/of een behoorlijke tot flinke brandende pijn veroorzaakt. Daarna verschijnen pijnlijke met vocht gevulde blaasjes die geleidelijk aan indrogen en na de korstvorming genezen. Dit hele proces duurt ongeveer 14 dagen.

Vanaf het indrogen doet het geen pijn meer. Je foto lijkt wel op een herstellende koortslip alleen vind ik de pijnverschijnselen vreemd. Als het begin van het ontstaan van de bult dus ongeveer een dag of tien geleden is dan zou je het nog een paar dagen kunnen aanzien, maar gezien de pijnverschijnselen in combinatie met de wespensteek lijkt het me verstandiger dat je er even mee naar de huisarts gaat.
10 jaar geleden
Lastig om het met zekerheid te zeggen, maar het zou inderdaad wel kunnen passen bij een koortslip.
Er is niet veel dat je eraan kan doen, maar trekt dan met een paar dagen weer weg. Als het na een week nog niet weg is toch maar even naar je huisarts. Eerder als het blijft toenemen; een paar extra blaadjes kan je wel verwachten.

In de tussentijd voorzichtig zijn met mensen die nog geen koortslip hebben gehad. Dit geldt met name voor pasgeboren kinderen, zij kunnen er een levensgevaarlijke infectie door oplopen.