Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is de kans groot dat je allergisch bent voor ratten als je ook allergisch bent voor katten?

Mijn jongste zoon is zeer allergisch voor katten. Bij het onderzoek bleek dat het een ziekenhuisopname kan worden als hij bij iemand met katten logeert. Nu na een paar jaar kunnen we met cetirizine logeren bij mijn zwager met een kat (kat komt niet in de slaapkamer).

Nu wil mijn oudste zoon een ratje en daar is mijn jongste zoon nog nooit mee in aanraking geweest dus dan kan hij daar toch ook niet allergisch voor getest zijn? Is de kans groot dat hij daar wel allergisch voor gaat worden want het is niet de bedoeling dat hij voortaan altijd cetirizine gaat slikken of dat de rat weg moet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Allergie is een overdreven bescherming van het lichaam, tegen iets waarvan het denkt dat het gevaarlijk is voor ons. Dit kan ook voor stoffen zijn die helemaal geen gevaar zijn voor ons, bv melk Summier uitgelegd. Iedere allergie is dan ook verschillend. Daarom dat het niet wil zeggen, dat je kind allergisch is voor ratten dat het dan automatisch ook allergisch is voor andere dieren. Allergisch voor een rat is dan ook te algemeen. Allergisch voor iets van de rat is dan beter. Bv Hij is allergisch voor het haar van de kat, of van de urine enz. Maar gemakshalve wordt gezegd allergisch voor de rat. Uw kind kan ook allergisch zijn voor bv haar in het algemeen. Hierdoor kan hij dan ook allergisch zijn voor de rat of de en de kat. Met allergieen moet je wel oppassen en is het beter dat je eens naar de dokter gaat, waar dat ze door testen kunnen vaststellen waaraan uw kind allergisch is. Robby BB

Je zou eens met je jongste zoon naar een dierenwinkel kunnen gaan waar ze ratjes hebben en hem er even mee laten spelen zodat hij er goed mee in aanwezigheid is en dan eens kijken of er symptomen ontstaan, of niet. Indien wel dan weet je dat hij daarvoor allergisch is op dit moment, komen er geen reacties dan hoef je je geen zorgen te maken en kun je voor je oudste een leuke rat kopen.

Waarom zou je het risico nemen? Misschien kun je ook een andere keuze maken: BV een Baardagaam! Geeft geen allergieën en lun je supertam maken! Toegevoegd na 44 seconden: lun moet zijn kun!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100