Waarom hebben de muggen zelf geen last van de infectie met de malariaparasiet?

Ik vroeg mij af waarom mensen ziek worden na een infectie met malaria en de muggen die de parasiet overbrengen niet. Heeft iemand hier een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (3)

Ja, het stadium waarvan de mens ziek wordt, kan alleen plaatsvinden in een warmbloedig dier, en dat is de mens, en de mug niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muggen die besmet zijn met malaria zijn wel degelijk ZIEK!
De parasieten maken de mug langzaam kapot. Een mug die besmet is met malaria is een zieke mug, maar helaas nog fit genoeg om in het beginstadium de ziekte door te geven aan een mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De parasieten vermenigvuldigen zich in de lever, daar wordt de mens nog niet ziek, maar het verspreid zich snel naar de bloedcellen (rode bloedlichamen) pas als ze die rode bloedcellen kapot hebben gemaakt uit zich de ziekte.
Bij de mug zitten die parasieten niet in het bloed, waardoor dus de ziekte zich niet kan uiten.