Is het ook mogelijk om stamcellen voor jezelf op te slaan. Dit om te gebruiken als je in de toekomst ziek wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Het is tegenwoordig mogelijk om stamcellen van pasgeboren baby's op te slaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook bij volwassenen kan dit. De stamcellen worden gewonnen uit beenmerg.
11 jaar geleden
Stamcellen kunnen worden opgeslagen met navelstrengbloed dus pasgeboren baby's. Toch is het nog niet bewezen dat deze je leven zou kunnen redden als je bijvoorbeeld leukemie heeft en een stamcel ga doen van je navelstrengbloed.

Omdat je eigen immuunsysteem de kankercellen nu niet heeft ondekt is het ook mogelijk dat je navelstrengbloed het ook niet ga herkennen en dat je toch een stamcel nodig hebt van iemand anders. Ook veel mensen worden nu behandeld met eigen stamcellen dat is iets wat ze meestal eerst gaan doen omdat het gevaar op overlijden minder is. Toch mislukt er meer dan de helft ervan omdat je immuunsysteem de kankercellen niet herkend.

Dan pas wordt er overgegaan tot een 2 de stamceltransplantatie van broer of zus of donorbank, risico op afstoting komt meer naar voor maar toch is deze behandeling 70 tot 80% kans van slagen, eigen stamcellen 30 tot 40%.
hopelijk heb ik het makkelijk mogelijk uitgelegd voor je

Toegevoegd na 1 week:
Uiteraard voor andere ziektes zouden eigen stamcellen wel beter kunnen werken. Het is vrij verschillend, alles hangt af welke ziekte je hebt.