is dit een melanoom?

Mijn vader heeft al heel lang, 1,5 á 2 jaar, een raar plekje op zijn wang dat steeds open gaat en heletijd blijft, en alleen maar groter wordt. Ik en mijn broers die zeggen al heel vaak dat hij naar de dokter moet maar hij gaat steeds niet, het plekje wordt steeds dieper en ook mijn moeder zegt dat het eigenlijk niet iets anders is dan huidkanker. Maar hij gaat niet. Ik ben heel bang dat het straks overal heen gaat en dat het te laat is. Na hoelang zaait een melanoom uit?
En denken jullie dat dit een melanoom is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (6)

Ik denk niet dat iemand hier echt een goed antwoord op kan geven.
Je vader moet echt hiermee naar een arts gaan. Vaak is het bij huidkanker zo dat het zich beperkt tot huidkanker in dat gebied, het niet levensbedreigend is en het niet uitzaait tot andere soorten kanker die vaak wel levensbedreigend zijn of kunnen worden. Maar alleen een arts kan dit met zekerheid bepalen, alles wat ik of anderen hier zeggen is gokken.

Waarschijnlijk is je vader bang om de diagnose te horen, zolang een arts het niet bevestigd is het nog niet waar.
Het beste is om hem te blijven stimuleren om naar een arts te gaan en misschien om hem ook aan te geven dat zulke plekjes vaak heel goed te behandelen zijn en uitstel het alleen maar onnodig moeilijker maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een melanoom zaait snel uit, als het een 3mm diameter heeft is de kans op uitzaaiingen -die zelf een agressief karakter hebben- al heel hoog.
Mogelijk is je vader onbewust bang feiten die mogelijk al kunnen bestaan, onder ogen te zien.

Het kan helpen als jullie als gezin hem een duwtje geven door hem aan de huisarts (na zijn inspectie) door te laten verwijzen naar de dermatoloog.

Soms schat een huisarts huidplekjes verkeerd in, dat heb ik bij mijn vrouw meegemaakt.
Daar had de huisarts diverse malen naar gekeken en was volgens hem niet schadelijk.
Ik was er echter niet gerust op.

Toen ze voor iets anders naar de chirurg moest, heb ik deze arts gevraagd ook even naar dat plekje te kijken.
Deze heeft direct een afspraak met de dermatoloog gemaakt en het kwaadaardige plekje (wat het dus wel bleek te zijn) is met wortel en tak verwijderd.

Ik schrijf je dit om je aan te moedigen , door te pakken, zelfs als je huisarts er geen probleem in ziet.

Toch denk ik dat het geen melanoom is maar dat het wel kwaadaardig kan zijn, (jeuken, vormverandering en bloeden alsmede kleurverandering zijn daar indicaties voor).

Kortom, pak je vader liefdevol aan en ga desnoods mee!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege de termen die je al kennelijk heb uitgezocht, mag ik concluderen dat het je behoorlijk bezig houdt.
Hadden alle ouders maar zulke oplettende kids, wel goed van je.

Als iemand zo onverstandig is, begrijpelijk of niet, hij heeft een gezin en dus verantwoordelijkheden genoeg om netjes met zijn lichaam om te gaan.

Boek een afspraak bij de huisarts, jij mag gewoon een afspraak maken voor hem, vertel kort over het bultje.
Zorg dat je thuisbent en neem hem gewoon mee, zonder al teveel erop in te gaan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet perse een melanoom te zijn het kan ook een hemangioom zijn.Deze kunnen namelijk ook open gaan en kunnen ook groter worden, echter komt dit vaker voor bij
baby's dan bij ouderen het kan wel.
Een hemangioom is een goedaardig vorm van kanker maar kan wel voor veel problemen zorgen.

Het kan ook zijn dat je vader het vermoeden heeft dat het een melanoom is en dat hij het wegstopt en niet naar de huisarts durft.Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan je beschrijving te lezen, is het waarschijnlijk 'Actinische keratose'. Ik heb dat ook gehad, het wondje wou maar niet genezen. Je vader moet daar echt mee naar een arts, liefst naar een dermatoloog. Mijn ervaring is dat de huisarts deze aandoening niet efficient genoeg behandeld.

Actinische keratose zijn eigenlijk beschadigingen door het zonlicht. Het ontstaan hangt af van de totale zonbelasting en het huidtype. Iemand met een lichte huid die gemakkelijk verbrandt in de zon heeft een verhoogd risico op dit soort plekjes. Mijn dermatoloog noemt het voorlopertjes van huidkanker.

Actinische keratosen worden meestal bevroren met vloeibare stikstof van min 196 graden Celsius. Hierbij wordt een blaar gecreëerd onder de plek zelf, waardoor de “foute” cellen door de huid worden afgestoten. Dit is NIET pijnlijk. Achteraf brandt het enkel een beetje.

Soms is het nodig om een huidmonster (huidbiopt) af te nemen om meer zekerheid te krijgen omtrent de omvang van de huidafwijking. Dit gebeurt onder lokale verdoving. Dat heeft de arts bij mij soms ook gedaan (ik heb al verschillende plekjes gehad).

Laat je vader dit stukje lezen. Dat geeft hem misschien een stimulans om naar een arts te gaan. Hij zal zo opgelucht zijn na de behandeling. Beter voorkomen dan genezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan iet heel onschuldigs zijn maar kan ook een vorm van huidkanker zijn.
Je hebt basaalcelcarcinoom; van de onderste huidlaag waar de huidcellen worden aangemaakt. Deze vorm van kanker zaait niet uit en is goed te behandelen.
Een gevaarlijker vorm is plaveiselcarcinoom dat wel uitzaait maar wel goed te behandelen is als je er op tijd bij bent.
De meest gevaarlijke, progressieve vorm van kanker is het melanoom. Dat is een kwaadaardige donkere moedervlek die meestal grillig van vorm is en behaard en heel donker omrand. Ik zou je vader toch willen adviseren om naar een dermatoloog te gaan en er niet nog langer mee te wachten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat in een eerder antwoord over een haemangioom beweerd wordt klopt niet nl. een goedaardig kankergezwel bestaat niet. Een kankergezwel is altijd kwaadaardig en een goedaardige tumor is géén kanker. Haemangioom is een goedaardige kluwen van bloedvaatjes.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat in een eerder antwoord over een haemangioom beweerd wordt klopt niet nl. een goedaardig kankergezwel bestaat niet. Een kankergezwel is altijd kwaadaardig en een goedaardige tumor is géén kanker. Haemangioom is een goedaardige kluwen van bloedvaatjes.