Hypertoniciteit (hypertoon) (letterlijk verhoogde druk) is de relatief hoge osmotische waarde van een oplossing vergeleken met een andere oplossing.

Bij de mens wordt de toniciteit meestal uitgedrukt ten opzichte van de normale osmotische waarde in het extracellulair milieu van het menselijk lichaam. Voor het menselijk lichaam is een toniciteit van > 285 meq/L hypertoon.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypertonie niet verwarren met hypertoniciteit. Maar het is in elk geval een voorbeeld van hypertonie. :-)
Hypertoon kan ook op een verhoogde spierspanning slaan, dwz dat de spieren relatief sterk gespannen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term "hypertonie" kan op veel dingen slaan met een "verhoogde druk".

Om er enkele op te sommen:
- verhoogde bloeddruk
- verhoogde oculaire druk
- verhoogde osmotische druk
- verhoogde spierspanning
- verhoogde spanning
- ...

In welke context bedoel je het?