Hoe is de pest (zwarte dood) overgegaan?

Zoals we weten was er de ziekte 'de pest' in heel Europa. De ziekte heeft miljoenen levens geëist. Nu is mijn vraag, hoe is het over gegaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
22.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pest_%28ziekte%29

Het beste antwoord

Uiteindelijk vond de ziekte geen mensen meer, die er aan stierven. Wel die nog wel ziek werden maar genazen.

Toegevoegd na 47 minuten:
Bovenstaand antwoord is niet correct, hier volgt een verbeterd antwoord.

De verwekker, de bacterie Yersinia pestis, wordt overgebracht door vlooien van ratten op mensen: een vlo die eerst besmet bloed opzuigt, en daarna een mens bijt, brengt daarmee de bacterie over. De bacterie vermenigvuldigt zich in de vlo en blokkeert hiermee het spijsverteringskanaal. Wanneer de vlo een mens of rat bijt kan het bloed niet verder dan de maag waarna de vlo het bloed -nu besmet met de bacterie- terugbraakt in de bloedvaten van het gebeten dier. De vlo zal uiteindelijk verhongeren.

Na de verdringing van de zwarte rat door de bruine rat kwam er in West-Europa rond 1670 een einde aan deze ziekte. Wereldwijd komt de pest nog wel voor, met name in India is rond de millenniumwisseling (2000) nog een kleinschalige epidemie geconstateerd. De ziekte is - bij tijdige diagnose - met antibiotica tegenwoordig wel goed te behandelen.

De pest is het bekendste voorbeeld van een zoönose, een ziekte die van dieren op mensen wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De pest is eigenlijk nog nooit overgegaan, maar komt nog steeds voor. Tegenwoordig weten we echter hoe het verspreid wordt en zijn de hygiënische omstandigheden veel beter. mocht je nu toch onverhoopt pest oplopen is het behandelbaar met antibiotica.
antibiotica is ook pas vorige eeuw uitgevonden.

Toegevoegd na 1 minuut:
..en zo worden natuurlijk grote epidemieën voorkomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine C uit rozenbottels.

Dat de pest zoveel levens heeft geëist kwam door de stijfkoppigheid van de kerk, die meer heil zag in aderlaten.