ik heb de laatste tijd korstjes bij mijn mondhoeken, hoe komt dit en hoe kan ik het voorkomen?

weet iemand ook een goede tip om er niet aan te krabben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Hardnekkige scheurtjes in de huid van de mondhoeken en het aangrenzende lipslijmvlies worden kloven of perlêches genoemd. Ze worden gevormd door een acute of chronische ontsteking van de huid en het lipslijmvlies.
Te herkennen aan een rode mondhoek met kleine scheurtjes waarbij zich soms korstjes met schilfering vormen. De korstjes kunnen wit of geel zijn. Wittige korstjes kunnen ontstaan door een gistinfectie en gelige korstjes door een bacterie-infectie.
Er zijn vele oorzaken mogelijk. De speekselophoping in de mondhoekplooi speelt altijd de belangrijkste rol. Zie het reactieveld voor de opties, het verhaal is te lang voor een antwoord.
De aandoening is op zich onschuldig. Soms is de mondhoek pijnlijk. Veel mensen vinden het ontsierend. Bij ouderen kan het chronisch worden. Ondanks dat de kloofjes onschuldig zijn, kunnen ze wel pijnlijk zijn en/of jeuken. Als ze langere tijd blijven bestaan is het beter om naar de huisarts te gaan. Die kan een anti-gist crème voorschrijven. Bij een bacteriële infectie kan een crème met een antibioticum helpen. Mensen met een slecht passend kunstgebit zullen worden doorgestuurd naar de tandarts. Die hoogt het gebit wat op, zodat de lippen weer wat meer worden opgerekt.

Het drooghouden van de mondhoeken verkleint de kans op infecties. Het likken moet worden beperkt. Bij mensen met een gebitsprothese is het belangrijk dat deze goed past en goed schoon wordt gehouden.
U kunt een beschermende basiscrème gebruiken op de mondhoekjes en de lippen om te voorkomen dat de kloven erger worden.
Gewoonten als overmatig likken aan de lippen en mondhoeken kunt u beter afleren. In het speeksel komen namelijk verteringsenzymen voor die de huid en het slijmvlies ter plaatse dan onnodig belasten en irriteren.
Het regelmatig schoonhouden van gebit of gebitsprothese is van belang om overgroei van schimmels en mondbacteriën te voorkomen, Dan is de kans op infecties zo klein mogelijk.
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Verteringsenzymen in het speeksel irriteren de huid en speeksel vormt een goed milieu voor infecties met gisten en bacteriën.
Jongeren met een allergische achtergrond kunnen door likken of een contactallergie (bijv. door lippenstift, mondwater of tandpasta) scheurtjes op de lippen en kloofjes aan de mondhoeken krijgen.
Een andere oorzaak ligt bij tandartsbezoek. De mond moet daar soms voor langere tijd open gehouden worden.
Bij ouderen is het meestal het dunner worden van de boven- en onderkaak. De kringspier van de mond is dan te ruim en veroorzaakt het met name in de mondhoeken plooien van de boven- en onderlippen. Het betreft vaak mensen met een kunstgebit, dat door het steeds dunner worden van de kaak nog maar slecht past. Speekselvloed kan de situatie verergeren.
Nog een oorzaak is een tekort aan vitamine B2, foliumzuur en ijzer, die nodig zijn voor gezonde huid en slijmvliezen. En bij een stoornis in het afweerssyteem (bijvoorbeeld bij ernstige ziekte of na een chemotherapie) kan gemakkelijker een infectie van het mondslijmvlies optreden.

Andere antwoorden (1)

je zou libello kunnen gebruiken of een beetje vaseline..
zo houd je het soepel..
door steeds te krabben veroorzaak je steeds een infectie en duurt het alleen maar langer voor het geneest..
misschien heb je een vitamine gebrek..
misschien is het verstandig veel vers fruit te eten en deze goed te wassen..
en of een vitamine c nemen