Asociaal gedrag van leidinggevende tegenover zwakkeren, wat te doen?

Het speelt in een centrum voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel, voornamelijk oudere mensen (60+). Er zijn twee mensen daar die -niet overeenstemming met de werkelijkheid- claimen blind en doof te zijn. Een van hen dementeert en heeft nog regelmatig heldere momenten, waarbij zij/hij snel in huilen uitbarst. De ander schreeuwt op ongepaste momenten.

Een begeleidster van de activiteitengroep reageerde (in mijn visie) onaangenaam op hen. Zij daagde de schreeuwende persoon uit om steeds harder te gaan schreeuwen en stuurde diegene vervolgens weg omdat ze genoeg van haar/hem had.
De huilende vrouw gaf ze op een snerende toon te kennen dat die moest ophuilen met huilen ('stop nu met huilen').

Deze begeleidster heeft bij haar collega's aangegeven dat ze haar baan na 10 jaar niet meer zo interessant vind.

Wat kun je als stagiaire doen in zo'n situatie? Vragen wat haar motieven zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als stagiaire is je positie behoorlijk ingewikkeld.
- je kunt gezien worden als ' snotpiek' die nog geen visie, overzicht of iets te zeggen heeft;
- je bent (wellicht) onzeker, vanwege gebrek aan ervaring;
- je bent afhankelijk van de vaste medewerkers, van hun beoordeling over jouw functioneren;
- omdat je van ' buiten' komt is je blik fris en kun je een buitengewoon frisse en heldere inbreng hebben over wat je waarneemt c.q. wat je daarvan vindt.
De allerbeste methode om hier constructief mee om te gaan is: vragen.
Vraag aan de betreffende persoon bv wat zij precies voorheeft met haar aanpak. Hiermee geef je haar de kans het gedrag te duiden, bovendien haar na te laten denken en tenslotte biedt het eventueel een handvat formeel iets aan te kaarten binnen de instelling. Want ook een stagiaire heeft een formele positie, al ligt die hierarchisch onderaan in het systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als stagiaire zal je dit zeker met je stagebegeleider moeten bespreken. Je kunt vragen naar de manier waarop de betreffende patienten worden behandeld, of dit zo hoort en waarom. Je kunt vragen of dit een gefrustreerde reactie van de begeleidster is die misschien andere problemen heeft.

In ieder geval: praat met anderen hierover, want het is belangrijk dat jij er van leert in je stage.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluz1
nee het is zeker niet de manier hoe je met mensen omgaat, zeker niet met zwakkeren in onze samenleving, kijk dat die mensen een structurele begeleiding nodig hebben is wel, maar dat kan ook anders..net wat hierboven word aangegeven praat hierover en vraag of het de bedoeling is dat jij het zo leert..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd doorgeven aan iemand die wat hoger in functie is als die begeleider. Immers mensen die zich niet goed kunnen verweren horen behoorlijk behandeld te worden. Ik werk zelf in een zorgcentrum en wil dan ook dat al mijn clienten netjes behandeld worden. Als zij dat niet niet kan, dan moet ze een andere baan zoeken. Succes, ik weet dat dit moeilijk is. Gea.