Ja, dat kun je meer dan een keer krijgen. Krentenbaard (in de overzeese gebiedsdelen ook wel 'apenpokken' genoemd) wordt meestal veroorzaakt door een bacterie die van nature op de huid voorkomt, de Staphylococcus Aureus. Je besmet jezelf verder door te pulken of te krabben.

Sommige mensen krijgen het nooit, andere mensen zijn geregeld de pineut. Vooral bij kinderen komt het veel voor.

In de meeste gevallen is het heel eenvoudig te bestrijden met een antibioticazalfje, soms moet er een echte antibiotica-kuur aan te pas komen om de besmetting weg te krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ik lees net dat het in veel gevallen ook vanzelf over gaat als je er van af blijft, maar dat is bij kinderen vaak het probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik geloof dat sommige mensen meerdere keren krentenbaard kunnen krijgen, ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen de ziekte ontstaat geen immuniteit. Mensen kunnen meerdere keren krentenbaard krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krentenbaard of impetigo kun je meerdere keren krijgen.
Kinderen lopen eerder de kans dat ze een korstje afkrabben met ongewassen handen, waardoor het ontstaat. Het is stevig besmettelijk als je aan het vocht komt.
Het gaat vanzelf over, als je er niet aankomt, maar een zalfje van de dokter is wel prettiger en sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan