waarom hebben we moedervlekken en wat is t nut ervan,en is de een anders gekleurd dan de andere moedervlek

hoe ontstaan ze en waarom heeft de een er meer dan de ander.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (1)

een moedervlek heeft geen nut..
mensen die veel in de zon zijn hebben er eerder aanleg voor dan andere..
Moedervlekken zijn licht tot donker gekleurde vlekjes of verhevenheden van de huid. Bij moedervlekken is er sprake van een concentratie van cellen die pigment kunnen vormen, de zgn. melanocyten. De concentratie van de melanocyten en de mate waarin deze cellen pigment produceren bepalen de kleur van de moedervlek.
Moedervlekken staan sterk in de belangstelling omdat bij elke moedervlek de (overigens zeer kleine) kans bestaat dat deze ontaardt in een melanoom, een agressief soort huidkanker die uitgaat van ‘ontspoorde’ melanocyten. Zie ook bij: ‘moedervlek en melanoom’
Afhankelijk van de vorm van de moedervlek en de aard van de pigmentcellen worden moedervlekken in verschillende groepen ingedeeld.
Hoe ontstaan moedervlekken?
Waarom moedervlekken ontstaan is niet precies bekend. Sommige moedervlekken bestaan al bij de geboorte. Dit zijn de zogenoemde congenitale moedervlekken. De meeste moedervlekken ontstaan tussen het 3e en 40e levensjaar. Erfelijke aanleg lijkt een belangrijke rol te spelen, evenals zonverbrandingen op de kinderleeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mij is verteld hoe groter,donkerder en dikker de vlek hoe meer kans op huidkanker.nu zeg jij dat ze onstaan tussen je 3e en 40e levensjaar,daarna groeien ze dus niet meer of verdwijnen ze dan weer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou het is weldegelijk bewezen dat mensen die meer aan zon worden blootgesteld aanzienlijk meer moedervlekken hebben dan andere..ik zie het zelfs hier in italie komen moedervlekken al meer voor dan bij andere
dus het is toch echt waar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelling ''mensen die veel in de zon liggen hebben er meer aanleg voor'' klopt niet. Wat jij probeert te zeggen is dat zulke mensen vaker en meer moedervlekken hebben, maar aanleg is genetisch bepaald. Er zijn ook mensen die er geen aanleg voor hebben, de hele dag in de zon zitten en dan geen moedervlekken hebben, terwijl iemand die er veel aanleg voor heeft, de hele dag binnen zit, helemaal vol zit ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou in de gaten dat er verschil is tussen MOEDERVLEKKEN (verhoogde pigmentophopingen in de huid) en PIGMENTVLEKKEN (pigmentophopingen in de huid die vlak zijn en doorgaans lichter van kleur).
De moedervlekken kunnen ontsporen, maar je krijgt ze NIET van de zon, je wordt ermee geboren, hoewel de pigmentatie ervan soms pas wat later duidelijk wordt.
Pigmentvlekken kun je wel van de zon krijgen, denk ook maar aan de 'ouderdomspigmentvlekken' (ik ben 43 maar op m'n handen duiken ze al op).