Tussen de klamme lappen duiken en uitzieken. En..., als het niet verdwijnt naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koorts moet je niet te snel willen onderdrukken. Het is er niet voor niets. Je lichaam is namelijk bezig de bacterie of virus op te ruimen.

Als koorts langer dan drie dagen duurt en het is boven de 39 graden, dan is het verstandig om een bloedtest te doen. Dan kan er een infectie zijn waarbij antibiotica noodzakelijk is.

Voor wat verlichting kun je natte washandjes in je nek leggen en natte sokken aantrekken. Verder een kwestie van het lichaam zijn gang laten gaan. Maar hou het wel in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praktische maatregelen :

Goed warm houden ?
Zich goed warm houden is niet nodig bij koorts, tenzij men last heeft van kouderillingen. In dat geval kan zich warm induffelen tijdelijk wel aangenaam zijn.
Liefst kleedt men zich luchtig genoeg zodat men zich comfortabel blijft voelen. Extra kleding en dekens zijn niet aangewezen omdat dit tot oververhitting kan leiden. Let vooral op voor oververhitting bij zuigelingen en baby's.
Een frisse kamertemperatuur is aangewezen. Ter preventie van wiegendood wordt als maximale kamertemperatuur hooguit 18°C aangeraden. Verlucht de kamer liefst een tweemaal per dag.

Drink meer dan anders
Voldoende drinken is uiterst belangrijk bij koorts en wordt belangrijker naarmate de temperatuur oploopt. Uitdroging verhoogt het risico op verwikkelingen van hoge koorts. Hoe hoger de koorts, hoe meer vocht men verliest. Bovendien verloopt dit vochtverlies onopgemerkt en drinken de meeste mensen zo al te weinig.
Het plasritme is de beste manier om te weten of men voldoende drinkt. Wanneer men gedurende meer dan 3 uur niet moet plassen, drinkt men duidelijk te weinig.

Rusten ?
Mensen die zich echt ziek voelen, hebben doorgaans weinig zin om zich in te spannen, maar men hoeft zich niet volledig stil te houden. Lichte bezigheden en bewegingen bevorderen soms namelijk de afkoeling.
Zware lichaamsinspanningen bij koorts zijn afgeraden omdat ze extra warmte opleveren, maar nogmaals, meestal ontbreekt elke zin daartoe.

Een lauw bad ?
Over het nut van een lauw bad of het afsponzen van het lichaam met lauw water is men het niet eens. Tegenstanders stellen dat dit wel wat overtollige hitte helpt afvoeren, maar dat het de thermostaat van het lichaam in de hypothalamus niet beïnvloedt. De blijft hoger ingesteld dan normaal. De hypothalamus tracht die hoge temperatuur aan te houden en stimuleert het lichaam tot het produceren bij bijkomende warmte. Dit kan verder ongemak opleveren. Doorgaans stijgt de lichaamstemperatuur na het bad trouwens opnieuw snel naar de hogere waarde van voor het bad.
Deze aanpak lijkt bijgevolg alleen aangewezen te zijn nadat de thermostaat eerst verlaagd werd met geneesmiddelen.

Hoe dan ook, gebruik nooit koud water. De bloedvaten in de huid knijpen zich dan toe, wat de afkoeling tegengaat. Bovendien leidt het tot bibberen wat de centrale lichaamstemperatuur nog doet toenemen.
Een koel bad of sponzen moet minstens 2 uur volgehouden worden. Korter lijkt geen effect te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paracetemol werkt koortsverlagend. Maar daarbij heb je inderdaad niet voor niets koorts. Dus ook toegeven aan de koorts en rust nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet eten, veel drinken zoals verse vruchtensappen of thee, b.v van guldenroede of heermoes , koude omslagen om de kuiten en in azijn gedrenkte sokken, aldus dokter vogel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst zoals de vorige antwoorden al vertellen, de koorts zijn werk laten doen.
Maar als je de koorts even kwijt wilt dan werkt Ibuprofen het beste.
Het is een koortsverlagende pijnstiller en werkt bovendien ontstekingsremmend.
Vergeet niet om tussendoor veel te drinken en als het even kan een flinke kop met bouillon erbij.
Bouillon is een echte oppepper en door het zout wat er inzit hou je weer een beetje vocht vast.
Als de koorts te hoog wordt of te lang duurt dan toch maar even de dokter bellen.
Van harte beterschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij koorts waarvan je niet weet of er sprake is van een ontsteking zou ik liever paracetamol dan ibuprofen aanbevelen. verder prima antwoord giweda.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eleo, je hebt helemaal gelijk.
Koorts is geen ziekte maar een natuurlijk mechanisme van het lichaam om ziekteverwekkers, zoals bacteriën en virussen te bestrijden. Tenzij de koorts teveel dreigt op te lopen, maar dat gebeurt niet zo snel, kun je het beste gewoon uitzieken. Onderdruk je de koorts dan ga je het genezingsproces juist tegen. Zorg dat je het comfortabel hebt. Maak het niet onnodig warm en vervang natte kleding en beddengoed op tijd. Zorg dat je urine licht blijft door voldoende te drinken. Door koorts produceer je meer afvalstoffen die afgevoerd moeten worden. Hou wel complicaties in de gaten, zoals longontsteking of sinusitis. Daar kun je vaak wel iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat het beste werkt met koorts is .. veel drinken en een nat washandje op je hoofd leggen.. en niet meteen naar de koortsverlagers grijpen maar lekker in je bed gaan liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ik altijd doe bij me niet lekker voelen is een kruidenthee maken, kwartiertje koken van stukjes gember, citroen en kaneelstokje. recept komt van iemand die ik ken uit zuid amerika.
ongeveer een liter of meer, en dat drink ik dan de hele dag door. je kunt er wat honing in doen. honing is een goed middel om je weerstand te versterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BESCHUIT EN THEE zei mijn werk doctor altijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Propolis van de bijen een natuurlijke koortsverlager en veel drinken en rust houden uitzieken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je koorts heb een lekker warme douche of bad nemen dat verbeterd de doorbloeding en dan is de koorts gelijk 1 of 2 graden gegarandeerd minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ziek bent vind ik paracetamol altijd aardig werken, en proberen te slapen (als je slaapt zit je je niet ziek te voelen). Vicks Vaporub is ook altijd lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doop je sokken in de azijn. Aandoen. Platick zakjes eromheen paracetamol. Weltrusten. Morgen gezond weer op.