Hoe komt het dat de plek rondom een kneuzing blauwpaars wordt?

Edit:
Aansluitend vraag ik me dus af: waarom wordt het blauwpaars en niet bijv. grijs?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een blauwe plek hebt, is er bloed in het weefsel terechtgekomen. Dat bloed wordt door het lichaam afgebroken. Als de rode kleurstof in het bloed is afgebroken (hemoglobine) komt hematoidine vrij (groen van kleur) en daarna bilirubine vrij, dat geel van kleur is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar is wiki weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de huid zich ergert n.a.v. de kneuzing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, maar dat is echt complete onzin.
Als de huid zich zou "ergeren" (of beter `irriteren`) dan zou hij rood worden en niet blauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groen en geel zou ik zeggen. Dat heb ik ook wel es bij een kneuzing.
Bij een kneuzing wordt weefsel beschadigd en zal het bloed anders gaan lopen, en zich gaan ophopen. Die ophoping veroorzaakt de verdikking en de blauwpaarse kleur.

Maar als het wegtrekt wordt het vaak ook nog groenachtig, en ik zou niet weten waar dat vandaan komt :(