Wel of geen erfelijkheidsonderzoek laten doen?

ik begrijp dat dit een lastig te beantwoorden vraag is, maar ik zou graag diverse verhalen willen horen van mensen die dit al dan niet hebben overwogen...
Ik ben 32 jaar en moeder van een dochtertje. Bijna alle vrouwen aan mijn moeders kant zijn overleden aan borst- en/of slokdarmkanker op jonge leeftijd (mijn moeder, oma, tante, nicht van mijn moeder).
Werd aangesproken op mijn werk door iemand die vroeg waarom ik geen erfelijkheidsonderzoek laat doen. Hier niet eerder over nagedacht, maar nu des te meer.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

zeker een lastige vraag, kan me goed voorstellen dat je hiermee zit. als je geen onderzoek doet, leef je in onzekerheid en zul je je regelmatig afvragen als je iets onprettigs voelt of je ernstig niet ziek bent/wordt. als je wel onderzoek doet, kun je op dat moment redelijk zeker weten dat je niet ziek bent of snel zal worden, maar niet uitsluiten! het onderzoek zal wel regelmatig herhaald moeten worden, om de zoveel jaar, aangezien een erfelijkheidsonderzoek een kansberekening geeft door je genen, de ziekte-ervaringen in je familie en je leeftijd. geen enkele arts zal je 100% uitsluiting of garantie kunnen geven of je een bepaalde ziekte zult krijgen. als het je leven 'gaat beheersen', dan zou ik indien je er de financiële mogelijkheden voor hebt, zeker een onderzoek laten doen en je laten voorlichten over de zekerheid die het dan geeft. succes ermee in ieder geval! Toegevoegd na 2 minuten: verbetering van mezelf: als je geen onderzoek doet, leef je in onzekerheid en zul je je regelmatig afvragen als je iets onprettigs voelt of je niet ernstig ziek bent/wordt.

Dat is niet zo moeilijk. als je erfelijk belast ben dan ben je dat nu ook al. alleen weet je dat niet. zo'n test geeft je zekerheid over wat er in je lichaam leeft. plus je hebt de verantwoording over je dochtertje, je hebt totaal geen zekerheid over je leven. misschien word je 100 en misschien word je maar 40. elk zekerheid die je kunt hebben is mooi meegenomen. plus als je wel belast bent weet je nu al dat de kans heel klein is dat mocht het zich ontwikkelen dat je het te laat weet. omdat je dan onder controle staat. neem dus een verstandige beslissing en mocht je het niet hebben dat is dat ook heel fijn om te weten.

Mijn vrouw heeft ook een erfelijkheidsonderzoek laten doen voor cholesterol. Bleek dus dat ze medicijnen moet gebruiken en een dieet moet volgen. Ook in haar familie waren mensen overleden aan klachten die hiermee te maken hadden. Dus als je in je familie veel voorkomende ziektes voorkomen laat het onderzoeken misschien kunnen ze dan preventief maatregelen nemen.

Het is een lastig probleem. Het heeft 2 kanten. Niet doen betekent zoiets als de kop in het zand steken en wel doen teken je misschien je doodvonnis. Denk er goed over na. Het is hetzelfde als iemand die een HIV test wil doen maar de uitslag eigenlijk niet wil weten. Als je het zou doen moet je van tevoren bedenken wat je gaat doen als de uitslag positief is. Ik wens je veel wijsheid

Laat het onderzoeken meid. Ik heb zelf borstkanker gehad voor een jaar terug. Op tijd erbij en ik heb gelijk gevraagd of mijn dochter en mijn drie kleinkinderen risico's lopen. Dit was gelukkig niet het geval. Na een borstbesparende operatie 33 bestralingen en nu hormoon therapie ziet mijn toekomst er goed uit. Een half jaar later, dan waren mijn kanzen veel minder geweest. Mocht jij erfelijk belast zijn dan is er tegenwoordig veel aan te doen en zie jij je kinderen nog opgroeien. Als je dit niet betijds weet, dan pas teken je misschien je dood vonnis. Over kanker wordt gezegt: "hoe eerder het ontdekt wordt, hoe groter de overlevings kans is". Sterkte met je besluit. Toegevoegd na 5 uur: Natuurlijk moet je dit eerst bespreken met je huisarts. Dat is toch de eerste persoon die dit moet weten en je ook verder zal helpen. Soms is het heel belangrijk om een vertrouwens man/vrouw te hebben die weet waar jij mee zit maar die ook weet wat de mogenlijkheden zijn. Je kunt ook je kop in het zand steken maar alles wijs er al op door deze vraag te stellen dat je nu al onrustig ben. Lieve groet, Mop

Bronnen:
Eigen ervaring

Ik ben het helemaal met Mop eens. Veel sterkte en wijsheid!

Hierover zijn de meningen verdeeld, er is wel eens onderzoek naar gedaan, ik weet alleen niet meer waar of door wie. Als je erfelijk belast bent is het nog niet zeker dat je het ook krijgt; een positieve uitslag kan dan betekenen dat je de rest van je leven onnodig in angst verkeert. Als het vaak in je familie voorkomt zul je toch wel alert zijn en je regelmatig of bij twijfel laten onderzoeken of er daadwerkelijk iets aan de hand is. Ik zou de voor- en nadelen toch op zijn minst met je huisarts overleggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100