Niezen is een plotselinge, krachtige uitademing om de neus te reinigen van prikkelende stoffen. De prikkeling in de neus kan worden veroorzaakt door chemische bestanddelen in de lucht, zoals ammoniak, door natuurlijke stoffen waar je allergisch op reageert of gewoon door ingedroogd slijm. Tijdens een verkoudheid is het slijmvlies van de neus overgevoelig door een virusinfectie, waardoor er vaak wordt geniesd.

De prikkeling wordt gesignaleerd door zenuwen in het neusslijmvlies. De signalen worden doorgestuurd naar een reflexcentrum in de hersenstam en het bovenste deel van het ruggenmerg. Dit zenuwcentrum brengt op zijn beurt een groot aantal spieren in beweging door het prikkelen van motorische zenuwen. De prikkeling van de aangezichtszenuw is direct zichtbaar. Enkele andere zenuwen zorgen voor een krachtige samentrekking van de borstkas, en daarmee ook van de longen. Daardoor komt een explosieve uitademing tot stand. Aangezien tegelijkertijd de spieren van het zachte gehemelte worden samengetrokken, vindt de uitademing voornamelijk via de neus plaats.

De niesreflex zorgt ook voor het ontspannen van het spierlaagje om de kleine bloedvaatjes in de huid die zich daardoor verwijden waardoor extra warmte aan de omgeving wordt afgegeven. Om de verloren warmte te compenseren trekken daarna de spiertjes samen die de haren overeind zetten. Zo ontstaat extra warmte. De samentrekking van deze spiertjes geeft de huid de aanblik van kippenvel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niezen is nodig om prikkelende stoffen die op je neusslijmvliezen zitten er uit te werken.

Toegevoegd na 54 seconden:
Een nies is dus bedoeld voor het reinigen van prikkelende stoffen uit het ademhalingsstelsel. Tijdens de nies komen er dan ook duizenden bacteriën vrij, welke opgevangen kunnen worden met een zakdoek of de hand. Gebeurt dat niet dan verspreiden zich 100.000 kleine druppeltjes met bacteriën de ruimte in. Dit kan dan via de lucht en andere materialen binnen de desbetreffende ruimte leiden tot verkoudheid van de personen die zich daar bevinden. De snelheid van de lucht bij een nies kan oplopen tot 165 km/h
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met bovenstaand antwoord. Nog een kleine aanvulling:
de niesreflex is er ook om objecten die in de neus komen eruit te niezen. Denk aan vliegjes ofzo.