Bij een operatie word je standaard geintubeerd. Hoe doen ze dat dan als je je verstandskiezen onder narcose laat verwijderen?

Ik las net dat je een narcose kunt krijgen. Hoe werkt dat dan?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik las in een ok boekje net dat je altijd geintubeert word vandaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Je krijgt een infuusnaald bovenop je hand, daarna word je naar de operatiekamer gereden... op de operatiekamer word je aangesloten op een bloeddrukmeter, wat schermen en je krijgt een soort klittenband op je hoofd die je hersengolven meet zodat ze goed kunnen zien hoe diep je in slaap bent zodat ze 100% zeker weten dat je niets van de ingreep meekrijgt... daarna word de arm waar het infuus inzit op een soort zijsteuntje gelegt... Je krijgt een kapje vlak voor je neus en mond en dan moet je rustig door je neus in ademen en door je mond weer uit, tegelijkertijd word de narcose vloeistof door de naald in je hand ingebracht... zodra je weg bent krijg je een zuurstofslangetje door je neus en een soort stop in je keel zodat het bloed niet in je keel en luchtpijp kan lopen, je krijgt hier niets van mee omdat je dan al "onder zeil" bent... Vlak voordat je wakker word (dit kunnen ze niet aan de hersengolven) word de stop en het slangetje verwijdert, ook hier krijg je niets van mee... Het moment dat je je beseft weer wakker te zijn is het net alsof dat dus niet gebeurt is, alleen kun je een klein beetje een schrale keer hebben... Vervolgens ga je naar de uitslaapkamer, je blijft daar even tot je goed genoeg bij bent om naar de zaal te gaan, vaak duurt dit niet zo lang... Eenmaal op zaal kun je bijkomen en later komt de kaakchirurg langs om te kijken hoe het gaat en te zeggen hoe de ingreep gegaan is... als dit alles goed gaat mag je je aankleden en naar huis... Vaak ben je nog wat duizelig, zorg dus dat je iemand bij je hebt die je naar huis kan brengen... .

Dit is in elk geval hoe het bij mij is gegaan... Ik hoop dat je er iets aan hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ha, die Baileyisme;

Zal wel met zo'n gaskapje gaan, denk ik. Maar misschien kan het ook wel met lokale verdoving, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een narcose wordt je niet standaard geintubeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je geïntubeerd worden? Als je tijdens een operatie zou stoppen met ademhalen, is er nog altijd de narcotiseur die ingrijpt, en dat kan ook via de neus.
jc54
13 jaar geleden
Er zijn verschillende vormen van narcose, niet bij elke operatie wordt je geintubeerd.
Bij het verwijderen van verstands kiezen zal je een lichte narcose krijgen waardoor intubatie niet nodig is.

Intubatie is vooral nodig als er in de narcose veel spierverslappende middelen zitten, dit kan ook invloed hebben op de ademhaling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij lichte, kortdurende ingrepen wordt meestal een roesje gegeven, eventueel gecombineerd met pijnstilling. Het beste kun je informeren bij het behandelinstituut waar de ingreep gaat plaatsvinden. Zo'n boekje geeft nu eenmaal geen antwoord op alle vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn hartoperatie werd ik eerst onder narcose gebracht en daarna pas geïntubeerd. Voor het bijkomen,was het buisje/slangetje/pijpje al weer verwijderd,zodat ik er niets van gemerkt heb, op een gevoelige keel na.
Datzelfde jaar werd ik opnieuw geopereerd,nu met ruggeprik,maar zonder buisje/slangetje /pijpje, dus het is geen wet van Meden & Perzen,dat je standaard geïntubeerd wordt.