Wat vind je de minimum leeftijd voor seks?

Natuurlijk verschilt dit per persoon, maar wat vind jij/u over het algemeen genomen een 'normale' leeftijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Uiteraard is ieder mens anders, maar over het algemeen zouden kinderen tot 16 jaar moeten wachten met seks. Zij zijn over het algemeen makkelijk te beinvloeden en beseffen niet altijd evengoed wat seks inhoud en wat de eventuele consequenties kunnen zijn. Zo sprak ik onlangs met een jonge vader van 17 jaar die enorm veel spijt had van zijn "sexverleden". Hij gaf aan dat hij zich gedwongen voelde om seks te hebben omdat zijn vrienden ook seks hadden gehad. Hij had overigens geen spijt van de beslissing om geen abortus te plegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Het gebeurt tegenwoordig steeds jonger.. Een normale leeftijd zou ik 17 vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies zoals je het zegt, verschilt dit per persoon. de een is er 'klaar' voor als hij of zij 14 is, de ander moet er op 20-jarige leeftijd nog niet aan denken. het gaat er dus niet op wat ik een normale leeftijd vind, of wat de maatschappij een normale leeftijd vindt of wat gemiddeld is maar of iemand er zelf klaar voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig maakt dat ieder voor zichzelf uit... En hoef je geen toestemming te hebben, als het maar natuurlijk gebeurt en op wens van alletwee de personen die erbij betrokken zijn... Wie ben ik om daar iets over te gaan zeggen...

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft zelf al aan dat het per persoon verschilt.
Daarom zeg ik dat ik over het algemeen de leeftijd zoals die nu staat van 18 jaar goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, wat is sex en wanneer begint het?! Ik denk dat de minimum leeftijd is, de leeftijd waarop je 'geslachtsrijp' bent en dus orgasmes kan krijgen. Vanaf dat moment is de drift al eigenlijk niet meer te stoppen. Dat is een groot verschil met kinderen die 'doktertje spelen'. Kan dat geen sex noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er gras op groeit, is de speeltuin geopend!

Nu serieus -
Wettelijk:
<16jaar - verboden;
tussen 16 en 18 - met toe- danwel instemming ouders

Wanneer je er klaar voor bent is ook een goede leidraad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat serieus waar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat niet. Ze zien me al aankomen. Maar mijn vriendin is 16 en ik ben 18. Als wij het doen, is dat dan verboden of mag het wel als haar ouders haar toestemming geven? (Ik ga daar maar geen vraag van maken.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nonam: Daar gaat het niet om. Het gaat om de spreekwoordelijke stok-achter-de-deur. Ouders zijn niet achterlijk, maar als ze zien dat dochter- of zoonlief dreigt te ontsporen, is er nog een wettelijke middel om te kunnen ingrijpen. @Sandesh: Zo is het mij destijds uitgelegd... Ik heb het nooit aan een jurist voorgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sandesh: Als haar ouders je een geschikte kerel vinden, zullen ze geen problemen maken natuurlijk. Dat is een soort instemming (geen bezwaar maken).
Wat mij betreft kun je daar geen concrete leeftijd voor geven, omdat het per persoon verschilt. Voor mij is het het belangrijkst dat iemand er zelf klaar voor is en er zich op zijn/haar gemak bij voelt.

Wel moet ik zeggen dat ik het idee heb dat het tegenwoordig al wel heel jong gebeurt, en op de één of andere manier lijkt me dat geen goede ontwikkeling, ook geestelijk niet. Maar dat kan ik niet met wetenschappelijke bewijzen onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een meisje vind ik het een ander verhaal als voor een jongen. Een meisje vind ik gewoon niet verstandig om erg jong aan de slag te gaan. Terwijl een jongen, weet ik uit ervaring er niet slechter van wordt. Meisje heeft toch het nadeel dat ze vanaf dat moment als het "out in the open" is het sociaal niet geaccepteerd wordt en vaak het meisje zich daar naar gaat gedragen. Oudere vrienden zoeken met alle ellende van dien. Meisjes 15-16 jaar en jongens 14 jaar lijkt mij geen gekke leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Daar staat weer tegenover dat meisjes geestelijk eerder volwassen zijn dan jongens. Lijkt me iets dat je in je overwegingen kan laten meetellen.
Wat nog niet aan bod is gekomen, is de mogelijkheid van sex tussen een volwassene en een minderjarige. Dat is met name voor de wetgever de reden geweest leeftijdsgrenzen te stellen.
Ik vind de wettelijke grenzen prima zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat de vraag niet zozeer over de wettelijke minimum leeftijd ging, maar over de leeftijd "dat je er klaar voor zou zijn"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tweede deel vd vraag: Maar wat vind jij over het algemeen genomen een normale leeftijd?
Zodra het geen moeten is maar willen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodra je er zelf klaar voor bent. als je maar op past dat je niet ook als 13 jarig stel al ouders word, vind ik gaat iedereen zijn goddelijke gang maar.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik vind doet er niet toe, want iedereen heeft daar een andere mening over. Dus per saldo vind ik de wettelijke regeling een goede regeling om uitwassen te kunnen bestraffen. Kinderen onderling moeten dat zelf maar uitmaken. Sommigen zijn op de kleuterschool al aan het "ontdekken" zonder dat ze weten dat "grote mensen" het seks noemen. Volgens mij is dat vrij onschuldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ELKE vorm van overhalen of zoiets als dwang, is ze te jong!!!! Leeftijd onbelangrijk

Zelf zoiets willen onder de 14 lijkt me geen echt vrije keus, dus dan is (meestal de kerel) aan het overhalen. Hoe je het ook bekijkt.