Als ik mijn oude oorbelgaatje opnieuw laat doorboren (dan is het een nieuw gaatje) kan deze dan wél dichtgroeien?

Ik dacht dus zo van, die oude kan niet dichtgroeien omdat er te lang een oorbel in gezeten heeft heel vroeger, maar nieuwe kunnen wel dichtgroeien, en dan kan ik vast zelf ook dingen doen om het te laten genezen zonder littekentje ...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een gaatje ís een litteken. Als je aan je oorlelletje voelt, kun je waarschijnlijk ook een kleine verdikking voelen waar het gaatje zit. Dat is littekenweefsel.

Het enige dat er gebeurt als je dat gaatje opnieuw laat schieten (áls het al lukt om exact raak te schieten!) is dat dat littekenweefsel opnieuw beschadigt raakt. Het zou kunnen dat het dan zonder zweerknopje aan elkaar vastgroeit (met flink infectiegevaar), maar in het meest gunstige geval blijf je een klein litteken zien. In een minder gunstig geval een heel lelijk rommelig litteken.

Mijn advies: laat dat gaatje gewoon zitten. Je kunt het alleen maar lelijker maken, niet mooier.