Welke methode tegen flauwvallen werkt op lange termijn?

Ik val echt heel vaak flauw. Ik ben nu 18 en ben al zo'n 13 keer flauwgevallen. De eerste keer was toen ik 6 jaar was en de laatste keer was afgelopen herfst.
Ik hoef me maar te stoten, of de symptomen van het flauwvallen komen weer. Heb ik geen geluk, dan val ik flauw; heb ik geluk en doe ik de juiste methoden (zoals hoofd tussen de knieen, bilspieren aanspannen of denken aan leuke dingen en zo min mogelijk aandacht te besteden aan mijn zere plek) dan val ik niet flauw, maar heb ik wel de hele dag last van rillingen, doordat ik zo gezweet heb.
Ik kan wel tegen bloed zelf, ik kan ook wel over het lichaam praten, maar zodra je over wonden praat (over bloed dat eruit spuit, open botbreuken en zelfs normale botbreuken) dan word ik al duizelig in mijn hoofd.
Nu weet ik dat ik gewoon mijn bilspieren moet aanspannen, mijn hoofd tussen de knieen moet doen of nog andere dingen doen, zodat ik niet flauw val. Maar dit is allemaal op korte termijn en daarnaast is het bijna-flauwvallen ook geen pretje.
Door het flauwvallen ben ik ook met mijn hobby, turnen, gestopt. Ik stootte me te vaak en ik was telkens bang om iets te breken, dit belemmerde me om op hoger niveau te komen.
Zijn er behandelingen of andere methoden bekend zodat je een hogere pijngrens krijgt en/of dat je minder snel flauwvalt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Probeer van een zielig klein meisje, een sterke krachtige vrouw te worden.
Je probleem zit niet in je lichaam maar tussen je oren en dat is niet minder erg hoor, nee, dat is vaak nog erger.
Een nare ervaring als kind is vaak de oorzaak, en ook vaak hoe je omgeving er toen mee omging.
Dit probleem van flauw vallen komt veel vaker voor dan je zult denken, veel mensen hebben het als ze een prik moeten krijgen of naar de tandarts zitten.
Je eigen hersenen slaan onnodig alarm en schakelt het lichaam uit als een soort beveiliging.
Vraag je huisarts hoe je dit probleem aan moet pakken.
Met een aantal gesprekken met een deskundige, moet dit op te lossen zijn.
Als je dit goed aanpakt, kan je over een half jaar weer turnen, ook sporten is een manier om er over heen te komen en meer zelfvertrouwen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

- Als je denkt flauw te gaan vallen moet je plat op je rug gaan liggen. Leg je benen iets hoger dan het hoofd. (In de lucht houden.) Op deze manier wordt de bloedtoevoer naar de hersenen verbeterd.

- Kruis je benen en span been- en buikspieren aan. Door de spierspanning verhoog je de bloeddruk, omdat er meer liters bloed per minuut worden rondgepompt door het hart.

Je bent zoals je beschrijft erg gevoelig voor flauwvallen, aangezien je bij een kleine stoot al flauw kan vallen, dus
zorg voor voldoende slaap en rust, een goede conditie en weinig stress. Let ook op je voeding. Zorg dat je voldoende (niet te veel!) zout en suiker binnenkrijgt. En probeer consumptie van cafeïne, alcohol en nicotine te beperken.

Val je vaker flauw dan eens in het half jaar, dan raad ik je aan om toch even naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft het een lichamelijke oorzaak, bv te lage bloeddruk? Zo ja, dan kan je er in overleg met je huisarts iets aan doen.

Waarschijnlijk is het eerder een keten in ingeslopen geinternaliseerde ervaringen. Met gedragstherapie zou je er dan vanaf moeten kunnen komen. Vraag aan de huisarts naar een goede psycholoog die dit kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je er van om naar een dokter te gaan en dit met hem / haar te bespreken.

Misschien is er wel meer aan de hand als het al 12 jaar speelt.