Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat help het snelst tegen een brandwond?

ik was aan het koken en er spatte een spetter saus op mijn vinger. het plekje is nu helemaal rood, dik en pijnlijk.
wat help het snelst voor een brandwond

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (14)

Onder de koude kraan houden.
En niet zomaar eventjes, nee zeker 20 minuten volhouden.

Meteen doen!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koelen met stromend LAUW water, zo'n 20 minuten.

Indien nodig alvast een arts inlichten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onder de kraan koelen en een beetje boter erop doen

Toegevoegd na 1 uur:
w . Het is beter om vet en boter op de wond te smeren. De huid die oververhit is verbrandt en zet de zweetkliertjes open zodat de warmte weg kan. Daarom transpireer je ook op een warme dag. Daarnaast wordt de huid rood, wat wijst op een betere doorbloeding. Hierdoor wordt de warmte ook via de bloed-circulatie wegegevoerd. Wanneer je nu gaat spoelen met koud water, belemmer je dat proces. Op een warme dag kun je ook beter een lauwe douche dan een ijskoude nemen, dat werkt veel verfrissender. Mijn zalf, de Boegen skin-care, bevordert het uittreden van de warmte en laat de doorbloeding intact waardoor genezing sneller plaats vindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder de kraan koelen en er vervolgens tandpasta opsmeren. Klinkt raar, maar tandpasta heeft een verkoelende werking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honing op de wond aanbrengen.

http://www.klassiek-homeopaat.info/Artikelen/artikel-129.htm

Ik wens je beterschap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"eerst water, de rest komt later"
Later = nertsolie (van bv Mylène) en afdekken met een verbandje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Langdurig onder de koude kraan, zodra je de spetter voelt is het beste. Probeer het nu ook nog maar even.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een laagje Flammazine op aanbrengen
(Lees meer...)
fremar
13 jaar geleden
Ha, die Schoonheid;

Langdurig koelen is de eerste hulp. Daarna gebruiken wij hier in huis bij brandwondjes altijd Oriflame. Werkt geweldig. Zit in een zo'n klein roze potje, maar ik weet niet welke soort.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Calendulacreme van VSM, ik had een behoorlijke (dichte) brandwond op mijn arm en die is zo goed als verdwenen door met dit middel 3x per dag te smeren.
(ook goed voor lichte schaafwondjes)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boegem balsem, het beste wat er is, laat geen littekens na. Koud water schijnt absoluut af te raden zijn. Mijn zus had haar hele hand met kokende olie verbrand, na een maand dik ingesmeerd te hebben met Boegem en verband eromheen is het volkomen zonder littekens genezen. Ook heel goed bij andere huidirritaties. Er is veel informatie over Boegem Balsem op internet te vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
boter erop smeren, las net al een of andere grap hier over "tandpasta op een brandwond" dan gaat het dus echt etteren, tandpasta vreet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe altijd bij een brandplekje op mijn vingers,even goed door mijn haar met de pijnlijke vinger wrijven,het talg in je haar verzacht de pijn...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor jou brandwond niet te koud water. en dat minimaal 5 minuten. Ga geen bl;aren doorpikken straks.

Maar bij een brandwond die serieus is maakt het niet uit. al spring je in de sloot. Maak je niet druk om infecties.
Een brandwond kan verder gaan als je niet koelt.

Wat je niet moet doen bij een serieuze brandwond is smeerseltjes gebruiken. Dat is een grote boosdoener van problemen bij brandwonden.

kleine dichte rbandwonden zoals een blaasje gewoon koelen en zo laten.

Andere brandwonden altijd even langs de huisarstenpost.
Het nare van brandwonden is dat je niet weet hoe diep het zit. Als het niet zo veel pijn doet en ebst een aardige plek is kan het zelfs heel diep zitten en je zenuweinden dood zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding