Als je in ademt vul je je longen met zuurstof (dat zit in je borst), waarom zegt men dan dat je door je buik moet ademen?

Daar zitten toch geen longen om met zuurstof te vullen? En als je dan via je buik ademt, wat zorgt dan dat je buik op en neer gaat? Je spieren of iets anders?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn twee verschillende manieren om adem te halen, met je buik en met je borst. Bij borstademhaling trekken de spieren tussen je ribben samen. Door deze contractie gaat de borstkas omhoog en wordt groter, waardoor er lucht in de longen wordt gezogen. Tijdens het ademhalen kan je ook de borst naar voren en omhoog zien bewegen. Bij buikademhaling gaat je middenrif naar beneden, zodat de ruimte in je borstholte groter wordt en er lucht in de longen gezogen wordt. Bij deze manier van ademhalen zet je buik een beetje uit, omdat je organen naar voren worden gedrukt. Normaal gesproken gebruik je, wanneer je ontspannen bent, de buikademhaling. Bij inspanning daarentegen gebruik je vaak behalve je buikademhaling ook je borstademhaling, om zo een zo groot mogelijk longvolume te krijgen en zoveel mogelijk lucht in te ademen. Er zijn een aantal verschillen tussen beide vormen van ademhaling. ◦Borstademhaling kost meer energie dan buikademhaling. Dit komt doordat je voor zowel het inademen als het uitademen spieren aan moet spannen, terwijl je bij buikademhaling alleen spieren aanspant tijdens het uitademen. ◦Bovendien werkt buikademhaling kalmerend en vermindert het stress. Wanneer je last hebt van stress of gespannen bent, ga je korter en minder diep ademhalen. Hierbij gebruik je vooral je borstademhaling. Wanneer je dan op buikademhaling over gaat, ga je vanzelf rustiger en ook dieper ademhalen. Hierdoor ga je je vanzelf ontspannen. Over het algemaan is buikademhaling dus beter: het kost minder energie en werkt ontspannend. Tijdens het sporten is het wel belangrijk om ook je borstademhaling te gebruiken. Toegevoegd na 21 seconden: algemaan = algemeen

Bronnen:
http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord...

Een goede ademhaling begint idd vanuit je buik. Dit is de meest natuurlijke manier. Let maar eens op mensen of dieren in je omgeving, die zie je echt niet hun borst volpompen. Mensen met hyperventilatie ademen "te hoog" vanuit de borst. Mensen met ademhalingsproblemen krijgen vaak met yoga een oefening; eerst je buik, dan de zijkant van je lichaam en dan pas je longen cq borst, en daarna heel langzaam uitademen. Hier word je ook heel rustig van. Er wordt zelfs door de boeddhisten geloofd dat je met deze techniek je leven kunt verlengen. Probeer maar eens.

Als je 'naar' je buik ademt, ben je het meest ontspannen. Je middenrif (diafragma) is de grootste ademhalingsspier. Als deze aanspant, wordt de druk in de buik hoger (de buik zet uit). Indien je dit onnodig gaat tegenhouden (door gespannen te zijn / je buikspieren aan te houden) adem je niet volledig, hetgeen mogelijk kan zorgen voor longklachten (zoals longontsteking) omdat je niet voldoende ventileert

Je kunt alleen goed in de buik ademhalen als er geen angst is. En het is ook omkeerbaar, heb je geen angst dan haal je net als een pasgeboren baby adem door je buik. Dat je buik op en neer gaat komt van het middenrif, dat trekt aan als je uitademt en ontspant als je inademt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100