Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een goed moment om je bloeddruk te meten?

Als je heel onrustig ben en dan gaat meten,
en een hoop dingen aan je hoofd hebt is dan dat het juiste moment?
Heeft het dan zin om te meten?

5 dagen geleden
jc54
5 dagen geleden
Het best meet je als je minmaal een kwartier (beter een half uur) gerust hebt en het laatste uur geen koffie hebt gedronken.
Inekez1
5 dagen geleden
Ik zou het 2x meten. Nu als je je onrustig voelt en dan later nog een keer als je wel weer ontspannen bent. Dan kun je meteen zien wat het verschil is.
Abcde
5 dagen geleden
Moet je om een bepaalde reden je bloeddruk in de gaten houden? Als het om medische redenen is, op advies van de arts, overleg dit dan met je arts.
KleinDuimpje
5 dagen geleden
Toen ik mijn bloeddruk moest meten, moest ik het als volgt doen:
Sowieso als ik rustig was, dus niet na inspanning.
En, vervolgens moest ik mijn bloeddruk opmeten. Deze moest ik noteren. Een paar minuten wachten, weer opnemen en noteren. En wederom een paar minuten wachten, weer opnemen en noteren.
(Dus drie keer achter elkaar met een paar minuten ertussen). De ene arts hanteert de laagste bloeddruk van die drie.
De ander neemt het gemiddelde van die drie opnames. Je bloeddruk schommelt sowieso gedurende de dag. Dat is normaal. Het zijn momentopnames .De huisarts heeft het liefst dat je het op een rustig moment meet.
(Er zijn mensen die bij een huisarts altijd een te hoge bloeddruk hebben, gewoon door de spanning)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ligt aan jouw doel. Als je benieuwd bent naar de bloeddruk op een onrustig moment, is dit natuurlijk prima. Dit is echter niet jouw 'normale' bloeddruk.

Bij stress, spanning of onrust maakt je lichaam tijdelijk hormonen aan (zoals adrenaline), waardoor je bloeddruk tijdelijk stijgt. Je meet dan dus niet je 'normale' bloeddruk, maar een verhoogde momentopname.

Meet bij voorkeur meerdere keren op verschillende rustige momenten en kijk naar het gemiddelde. Dat geeft een veel betrouwbaarder beeld.
(Lees meer...)
5 dagen geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing