Hoe kan ik ooit de relatie tussen mijn ouders en hun nieuwe vriendin en vriend accepteren als ik nog niet over de scheiding heen ben?

Zoals ik als een eerder heb gemeld zijn mijn ouders gescheiden, en ze hebben een vriend en vriendin. Maar ik ga dit jaar met mijn stiefmoeder en stiefzusje al op vakantie. Ik vind het wel nog moeilijk, het is even doorbijten, even slikken. Hoe kan ik een betere relatie met ze krijgen? (Ik heb een slechtere relatie met mijn stiefvader dan met mijn stiefmoeder, ik weet ook niet waarom).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

met heel veel geduld, niet alleen van jouw kant maar ook van je stiefmoeder en zus en vader. Misschien vragen zij zich ook af hoe ze het beste met jou om kunnen gaan. En doen ze het met de beste bedoelingen toch wel eens verkeerd. Met zoals dat jou ook kan overkomen. Misschien helpt het al een beetje als je samen kunt bepraten waar de moeilijkheden zitten. (misschien doen jullie dat al).
Je bent 12 , dat is nog heel jong, maar je bent al slim genoeg om te zien dat er een probleem is, en je wilt dat probleem oplossen. Keel knap, maar het heeft tijd nodig,
Hoop dat jullie toch een fijne vakantie hebben, en dat accepteren dat komt wel n keer als iedereen n beetje meewerkt.
anneliez
13 jaar geleden
dat is een kwestie van tijd ,over een tijdje zul je zien dat de scheiding niet gerelateerd is aan de gevoelens van je ouders ten opzichte van jou ,maar dat ze niet meer met elkaar konden of wilden leven,ze hopen nu gelukkiger te worden met hun nieuwe partner, en hun kinderen dus jij en de kinderen van je ouders nieuwe partners zijn heel verschillende mensen die ook aan elkaar moeten wennen,het is niet vanzelfsprekend dat je goed met elkaar kunt omgaan omdat je niet samen opgegroeid bent ,zo is ook de relatie met je moeders vriend niet vanzelfsprekend ,je hoeft niet iedereen even aardig te vinden ,verschillen bestaan en als je moeder er gelukkig mee is hoef jij dat nog niet te zijn,alleen is het dan wel zaak om wel een relatie op te bouwen waar jullie beidde mee kunnen leven ,het leven is te kort om met ruzie door het leven te gaan ,ik ben dan ook bijna zeker als je uitlegt dat je je stiefvader niet zo sympathiek vind als je zou willen maar dat je je best zal doen om de sfeer goed te houden dat je ook met hem een bevredigende relatie op kunt bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een hele moeilijke situatie voor jou. Het leven van je ouders gaat door. Er komen mensen bij. Het lijkt alsof jij daar helemaal geen invloed op hebt, maar je wordt wel geacht mee te gaan in de vernieuwen.

Neem je tijd. Als kind, welke leeftijd dan ook, is het moeilijk om te accepteren dat je ouders niet gelukkig met elkaar kunnen zijn. Het verlies van die relatie maakt dat jij rouwt. Neem daar zoveel tijd voor als jij nodig hebt.

Als je een tijdje verder bent, dan kan je leren zien dat je ouders samen niet meer gelukkig waren. En dat jij ze -waarschijnlijk- wel gelukkig wilt zien. Dan pas kan je voorzichtig voor jezelf leren zien, wat voor personen die nieuwe stiefmoeder en stiefvader zijn.

En wees vooral eerlijk tegen jezelf. Je hoeft niet iedereen leuk (lief, aardig) te vinden. Het gaat erom dat jij jouw weg zoekt binnen de nieuwe gezinssamenstelling. Daarnaast mag jij als kind -in welke leeftijd dan ook- best tijd van jouw ouders vragen. Dus zonder de nieuwe partners. Je mag best met hen bespreken -afzondelijk- hoe jij je voelt. En dat je tijd nodig hebt.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders zijn verder gegaan met hun leven ,natuurlijk wil je als kind dat je ouders altijd bij elkaar blijven .

De scheiding hebben je ouders gewild en niet je stiefvader en stiefmoeder ,die kunnen daar niks aan doen ,dus val ze niet te hard aan ,doe het gewoon rustig aan en wie weet zijn ze eigenlijk wel heel leuk en krijg je een hele leuke vakantie.

Probeer de twee dingen los te zien van elkaar ,
1= je mag verdrietig zijn over de scheiding ,dat is ook niet leuk.
2 = geef stiefmoeder en stiefvader een kans ,deze mensen hebben hier niet om gevraagd ,die zijn alleen verliefd geworden op jou ouders.ze hebben geen schuld aan het feit dat jou ouders gescheiden zijn,dat is een keus van jou ouders geweest.

Als je dit inziet zal je vanzelf aardiger tegen ze gaan doen en dat vinden ze fijn en daardoor zul je een betere relatie krijgen met ze.

suc6 .