Heeft snel denken met concentratie te maken of met intelligentie?

Sommige mensen kunnen heel snel over een onderwerp een mening hebben terwijl ze voor het eerst over iets horen. Waar heeft dat mee te maken?

Toegevoegd na 15 uur:
Het snel beantwoorden heeft ook te maken met hoe we communiceren. De 1 wil nog even wachten met antwoorden omdat hij/zij het nog niet weet terwijl de ander al klaar staat met het antwoord als je nog niet bent uitgepraat. Als je dit soort mensen niet zou betrekken en de vraag stellen aan een ander soort mensen en deze zou vergelijken, kun je dan zeggen dat het met intelligentie te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

ik had een heel antwoord gegeven op jouw vraag, maar ik had jouw uitleg niet gelezen.
je vraagt eigenlijk 2 verschillende dingen, maar ik hou het er even op dat je wat je in je uitleg schrijft echt bedoelt.

Dat heeft niet veel te maken met concentratie of intelligentie, dat heeft er vooral mee te maken dat dat type mens graag overal een mening over wil hebben. Dus heeft het vooral te maken met het menstype.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar om ook nog even antwoord te geven op jouw echte vraag, waar snel denken mee te maken heeft:

Dit heeft met name te maken met het geheugen en dus ook met gekristalliseerde intelligentie. Ik zal dat kort proberen uit te leggen.
Als mensen iets meemaken/ zien/ horen etc., ontwikkelt er een herinnering. Deze herinnering wordt opgeslagen in de hersenen als een geheugenspoor. Bij ieder geheugenspoor horen een paar oproepings aanwijzingen. Dat zijn aanwijzingen die ervoor zorgen dat een herinnering weer kan worden teruggehaald. Hoe meer aanwijzingen of hoe sterker de aanwijzingen, hoe makkelijker het is om je iets te herinneren. Ook spelen er nog een paar andere dingen mee die ervoor kunnen zorgen dat een geheugenspoor makkelijker toegankelijk is.

De gekristalliseerde intelligentie is de soort intelligentie die ervoor zorgt dat bepaalde informatie makkelijker in de geheugensporen te vinden is. Zoals ik het hierboven heel simplistisch heb uitgelegd.
Maar deze intelligentie is dan wel weer een beetje anders dan de analytische intelligentie waar men het altijd over heeft als men over IQ spreekt.

Dus het heeft een beetje met intelligentie te maken, maar vooral met het geheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat heeft met intelligentie en feiten kenis te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Nee, met feiten kennis heeft snel denken niets te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij jou niet, bij mij dus wel. heel simpel. Hoe snel haal je iets op.
rose
13 jaar geleden
Maar feitenkennis zegt iets over wat je weet, niet over hoe snel je het kunt produceren.
Of mensen met zelfoverschatting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel snel een mening hebben over iets waar je eigenlijk niets van af weet (want dat is vaak namelijk zo als je iets voor het eerst hoort) heeft niets te maken met concentratie of intelligentie. Het heeft ook niet veel te maken met, zoals jij dat noemt, snel denken. Het is snel "oordelen" en dat is iets anders dan snel denken. Het is vaak intelligenter om te zeggen dat je iets niet weet maar dat je het gaat opzoeken, of er nog even over moet piekeren of zo iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen van beide. Het staat op zichzelf hoewel er wel verbanden zijn.
het kan zijn dat je met grote snelheid na kunt denken maar dan niet op een hoog denkt. Dan ben je wel snel maar niet zo intelligent. Je kunt ook langzaam over erg moeilijke dingen denken. Dan ben je wel langzaam maar erg intelligent. Even zo is het met concentratie. je kunt heel geconcentreerd zijn en toch de tijd nemen voor het denkproces. Of heel vluchtig zijn en overal even snel over denken maar niet echt geconcentreerd zijn. Het staat dus los. Wat niet zeggen wil dat met een betere concentratie bijvoorbeeld niet sneller op een idee kunt komen. Wanneer je een hogere intelligentie hebt overzie je de dingen misschien meer waardoor je grotere stappen kunt nemen in je denkproces en dus sneller bent. Maar goed, hang er niet alles aan op. intelligentie, snelheid en concentratie zijn allemaal heel fijn maar dat uitsluitend geeft een mens niet zijn waarde... toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligentie.

Snel denken heeft niet te maken met gelijk je mening klaar hebben en ongelijk hebben of enken dat je meer bent. Hetzelfde als een persoon die minder snel kan denken, maar dan sneller.

Maakt niemand meer of minder van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snel denken is een kwestie van intelligentie.

En andersom groten deels ook. Intelligentie is voor een belangrijk deel een kwestie van snel(ler) denken.

Toegevoegd na 1 uur:
Het snel met een mening klaar staan heeft overigens lang niet altijd met snel denken, parate kennis of intelligentie te maken.

Mensen die snel hun mening klaar hebben, denken meestal niet lang genoeg na.