Neemt een gezond hart het hartritme over van iemand met een voorheen slecht hart?

Als er een harttransplantatie plaats vind van iemand met een slechte gezondheid, en de patiënt krijgt een kerngezond sportershart, verandert het hart dan van slagritme? De patiënt met een slechte gezondheid heeft waarschijnlijk ook slechte vaatkwaliteit en dergelijke. Hoe 'weet' het nieuw getransplanteerde hart wat een gezond en gepast ritme is?

een jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Nee, een getransplanteerd hart gaatniet hetzelfde ritme aannemen als van het verwijderde hart. Waarom wordt een hert vervangen? Omdat het onvoldoende circulatie geeft, Waarom wordt juist dát donorhart geplaaatst? Omdat het een veel betere circulatie geeft. Het "nieuwe" hart hoeft dus veel minder hard te werken dan het oude.
jc54
een jaar geleden
HarryB
een jaar geleden
Excuus ik had mijn vraag beter moeten formuleren. Maar zover ik begrijp, in het geval dat de SA knoop geen signaal doorgeeft aan de AV knoop, dan genereert de AV zelf een signaal. Mij lijkt dat in het sporterslichaam dit 'door het hart gegenereerde'-signaal langzamer is dan bij een ongezond hart. Of past het signaal van de AV knoop zich niet aan omdat het een soort noodsignaal is?
Of ben ik nu van alles door de war aan het halen...
HarryB
een jaar geleden
Krijgt het getransplanteerde hart vanaf het begin al feedback van de neuronen over het slagritme? Want het lijkt mij toch dat zoiets jaren moet opbouwen?
De vraag in je toelichting is helderder dan je hoofdvraag. Een normaal hart wordt niet alleen door zenuwen aangestuurd, maar ook door fysieke factoren (perifere weerstand) en hormonen. Die zenuwen zijn na een harttransplantatie doorgeknipt en herstellen zich niet meer, maar die hormonen etc blijven natuurlijk wel actief.
tinus1969
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@tinus1969, ik vind het antwoord nu, bestaande uit drie zinnen, ietwat onduidelijk; de vraagsteller misschien ook. Is het antwoord op de hoofdvraag nu 'Ja' of 'Nee'? Kan je dat toelichten?
tinus1969
een jaar geleden
@Antoni, "Is het antwoord op de hoofdvraag nu 'Ja' of 'Nee'? Kan je dat toelichten?"
Ik denk dat de hoofdvraag onjuist geformuleerd is; een nieuw hart neemt niet een ritme over, en zie verder wat @jc54 hierover zegt mbt dat het oude hart dysfunctioneel was.
De vraag 'Hoe 'weet' het nieuw getransplanteerde hart wat een gezond en gepast ritme is?' heb ik beantwoord met 'hormonen' en 'perifere weerstand'.
Antoni
een jaar geleden
@tinus1969, dank je voor de toelichting.