hoe ontstaat,wat is en hoe kom je van jeuk af?

Toegevoegd na 38 seconden:
behalve door te krabben natuurlijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan waar de jeuk van komt.. door een (insecten)beet, of een plant, of voedsel.

Het beste antwoord

Hoe jeuk precies werkt, is onbekend. In de huid liggen vrije zenuwuiteinden, die door een aantal stoffen geprikkeld kunnen worden, waarna ze aan het centraal zenuwstelsel doorgeven dat er iets aan de hand is.

Lang is gedacht dat het jeuksignaal door pijnzenuwen werd vervoerd, maar dat blijkt niet het geval, het zijn aparte vezels. Er is wel veel overlap tussen jeuk en pijn. En als je maar genoeg krabt, voel je pijn en ben je je niet meer bewust van de jeuk.

Jeuk heeft de mens waarschijnlijk overgehouden aan een evolutionaire strijd met vervelende beestjes: vlooien, luizen, muggen, de schurftmijt. Kriebelende beestjes op je huid geven geen pijn, maar jeuk. Door krabben jaag je ze weg.

Bij chronische jeuk spelen veel andere factoren een rol. Stress geeft of verergert jeuk. Warmte geeft ook vaak last. Daarom heb je ook geen jeuk als je aan het zwemmen bent. Verkoeling gaat jeuk tegen. Maar veel zwemmen of douchen droogt de huid uit en dat geeft juist wel weer jeuk.

En dan is er nog de jeuk die door ziekte komt. Meest bekende voorbeeld is eczeem, maar een heel scala aan andere huidaandoeningen kan ook tot krabben aanzetten. Inwendige aandoeningen kunnen ook jeuk geven, zoals suikerziekte of een slechte nierfunctie.

Als je van jeuk af wilt komen, moet je jezelf leren niet te krabben. Dit klinkt makkelijker dan dat het is. Toen ik vroeger veel in de auto zat, heb ik dat getrained. Na een maand merkte ik nog wel op dat ik ergens jeuk had, maar het was niet het tintelende van.. "En nu, krabben". Tegenwoordig heb ik helemaal geen jeuk meer. Probeer het maar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vervelend jeuk!!!
Hoe het ontstaat, komt volgens mij omdat je meer dan normaal huidschilfers verliest. Dit gaat dan jeuken.
Hoe je eraf komt? Geen idee, maar wat wel helpt is celestroderm.

Toegevoegd na 10 minuten:
dat is een creme die je bij je huisarts kan aanvragen.
in de meeste cremes tegen jeuk, eczeem, zitten hormonen.
Deze zalf maakt de huid wel dunner, de jeuk gaat niet over, maar is wel "makkelijker" te verdragen.