kan het intensief bespelen van een muziek instrument leiden tot RSI?

heb ooit gehoord dat voor sommige instrumenten een onnatuurlijke houding van de hand word gevergd en zelfs tot reuma kan leiden. broodje aap of wel degelijk iets om rekening mee te houden? en is RSI dan ook een risico?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RSI kan zeker, als je lang achter elkaar gitaarspeelt bijvoorbeeld, is dat niet heel ongebruikelijk.

Het beste antwoord

Ja, is zeker iets om rekening mee te houden. Het ligt natuurlijk ook nog wel aan het soort instrument. Speel je cello, dan kan je last krijgen van een tennisarm. Speel je klarinet dan kan je hand - die het instrument draagt - overbelast raken. Er zijn vele vormen van overbelasting.
Het is belangrijk om te voelen wat er gebeurt. Als je ergens last van krijgt, ga er niet doorheen. Er zijn speciale fysiotherapeuten die in dit soort problemen gespecialiseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle handelingen die beperkend zijn en die vaak herhaald worden in een kort tijdsbestek, kunnen leiden tot rsi. Ook het bespelen van een muziekinstrument. Volgens mij maakt het weinig uit welk instrument je bespeelt. Het bespelen van muziekinstrumenten vergt gewoon heel veel van je handen en polsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Musici, zowel professioneel als amateur, kunnen worden geconfronteerd met lichamelijke klachten, die hen belemmeren en het plezier in het spelen verstoren.
De oorzaak van muziekgerelateerde klachten is vaak een combinatie van factoren. Altijd is er sprake van een verstoorde balans tussen de belasting en de belastbaarheid. De bewegingen zijn vaak eenzijdig en repeterend van aard. Aan de ene kant kun je denken aan overbelasting door te lang achter elkaar spelen en/of een slechte houding. Ook een onjuiste techniek en te veel spierspanning tijdens het musiceren spelen een rol. Daarnaast kan er sprake zijn van een verminderde belastbaarheid door stress, faalangst en (over-) vermoeidheid. Muzikanten stellen over het algemeen hoge eisen aan zichzelf en zijn perfectionistisch ingesteld.
Ook is er vaak onzekerheid om de klacht kenbaar te maken bij de dirigent, orkest, band of groep.

Het vingerkootje van een solist maakt tijdens het doorspelen van het vioolconcert van Brahms wel 400.000 bewegingen. Om maar eens even aan te geven hoe muziek een aanslag pleegt op het lichaam van de beoefenaar. Van de beroepsmuzikanten is bijna tachtig procent twee weken per jaar uitgeschakeld door gezondheidsklachten die het gevolg zijn van het musiceren. Meestal gaat het om klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat. Spieren en gewrichten dus. Maar ook overgevoeligheid voor materialen of een koortslip (blazers) kunnen het musiceren onmogelijk maken.
Zie voor meer informatie http://www.muziekenzorg.nl/binaries/kennisbank/onderzoeken/gevaarlijk-spel_literatuurstudie.pdf
Amadea
13 jaar geleden
Wat betreft het reuma gedeelte... ik kan me niet voorstellen dat je dit van het intensief bespelen van een instrument krijgt, de eigenlijke oorzaak van reuma is echter nog niet ontdenkt dus tja, er is misschien een kansje.

RSI, ja dat kan je er zeker van krijgen maar bij het besprelen van een instrument geldt hetzelfde als bij computerwerk en andere repetitieve handelingen, neem op tijd rust, voer je bewegingen ontspannen uit en let op je houding. Verder is ook de een gevoeliger voor het krijgen van RSI dan de ander.

Ik denk echter dat het voor de gemiddelde amateur wel meevalt omdat de 'stressfactor' die heel belangrijk is bij het vormen van RSI dan ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voor de goede orde;
sinds enige tijd (ca 2 jaar) wordt en niet meer van RSI gesproken maar van KANS (Klachten van Arm, Nek en Schouder).
KANS is net als RSI een verzamelnaam voor klachten die zich manifesteren in de gehele arm incl. schouder zonder een duidelijke diagnose / pathologie. Het KANS model, wat onderscheid maakt tussen specifieke en aspecifieke kans probeert hier wat concreter in te zijn.

Reuma ontstaat niet vanuit RSI. Ook niet vanuit het veelvuldig knakken van een gewricht. Reuma verspreidt zich via het bloed en tast meerdere gewrichten aan.

RSI/KANS kan ontstaan door een langdurige overbelasting / foutieve uitvoer van een bepaalde beweging. Dus ja, het kan ontstaan vanuit het intensief bespelen van een instrument. Vioolspelers klemmen hun viool tussen kaak en schouder, en voeren veelvuldige een zelfde soort beweging uit. Is niet ondenkbaar dat sommigen onder hen kampen met klachten van de schoudergordel of arm.
Over het algemeen ontstaat een overbelastingsbeeld (zoals RSI/KANS gezien kan worden) door het herhaaldelijk uitvoeren van kleine bewegingen (zoals muisgerbruik).
Dus hoe groter de bewegingsuitslag van de arm, des te kleiner de kans op RSI/KANS!

Daarnaast is ook vaak de lichaamshouding van invloed op het al dan niet ontstaan van klachten. Vanuit de nek/hals/schouderregio komen belangrijke bloedvaten en zenuwen die richting arm gaan. Indien deze (langere tijd) beklemd raken kunnen zich eerder klachten in de arm ontwikkelen.