wat te doen bij misleiding met daarop volgend misbruik door huisarts ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraagt om meer info. Waaruit bestaat de misleiding en misbruik?

Het beste antwoord

Kijk even op de link. Dat is de site van het tuchtcollege van de gezondheidszorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bedoel je seksueel misbruik? In dat geval: aangifte doen bij de politie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn reden voor het voorbehoud: het is mogelijk dat de vraagsteller iets interpreteert als misbruik dat het in werkelijkheid niet is. Denk bijvoorbeeld aan iemand die met psychosomatische klachten bij de huisarts komt. De huisarts heeft door dat de klachten misschien geen lichamelijke oorzaak hebben, dus trekt de tijd uit om even te babbelen. Vervolgens schrijft hij geen recept uit voor medicijnen, maar een verwijzing naar een psycholoog. Maar de patient wilde gewoon een pil, en is woest over de suggestie dat het tussen de oren zou zitten. De dokter heeft hem misleid, hij dacht vrijblijvend een beetje te babbelen, maar de dokter was bezig informatie te vergaren! En die informatie heeft hij vervolgens misbruikt voor het beslissen van de behandelmethode! Schande! Ik suggereer absoluut niet dat dit hier aan de hand is, maar het punt is dat niet alles wat een patient misleiding en misbruik kan noemen, dat ook werkelijk is in strafrechtelijke zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huisarts heeft een aantal vertrouwelijke gesprekken met me gevoerd. Ik had i.v.m. handicap van mijn zoon regelmatig kontakt met hem. Een paar maanden later heb ik vrijwilligerswerk gedaan in zijn praktijk. (hij vertrouwde mij ook prive gegevens van zijn leven toe). Doordat ik in mijn vroege jeugd al misbruik had mee gemaakt, was en ben ik zeer kwetsbaar en dat alles wist hij. Daarvoor was ik al in therapie geweest (20 jaar geleden). En weer een paar weken later troostte hij me buiten het spreekuur om en daar op volgde sexueel misbruik. Nu 4 jaar later durf ik er pas mee naar buiten te komen en ben ik wederom hulp gezocht. Ik heb ook een andere huisarts maar het vertrouwen is voor altijd weg en zal ook nooit meer terug komen. Zijn naam wel aan therapeut doorgegeven maar ik heb geen aangifte gedaan. Hij heeft gedreigd met geweld als ik het ooit naar buiten zou brengen. Bizar is het en blijft het. Daarom ook deze vraag hier om buiten de therapeut raad/advies in te winnen.
Heb je iemand in je naaste omgeving die je kan helpen? Al is het alleen al als praatpaal. Wil je er iets mee doen, ik denk ook aan aangifte bij de politie omdat er kennelijk sprake is van een misdrijf, dan heb je zo'n persoon hard nodig. Er zal gevraagd worden naar alle details, ook naar je eigen rol. Dat zal geen gemakkelijke weg worden en die moet je niet helemaal alleen gaan. Heb je niemand dan zou je steun van maatschappelijk werk kunnen overwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Direct aangifte doen bij de politie, dit is het enigste wat echt helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval ook een andere arts nemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral inzien dat jouzelf niets te verwijten valt en aangifte doen bij de politie dan wel aan de bel trekken bij de nodige instanties zoals de inspectie gezondheidszorg, tuchtcollege gezondheidszorg of slachtofferhulp (zie bron).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel het in ieder geval aan een persoon die je voor de volle100% vertrouwd. ( partner ,vriendin, moeder ,vader zus )dan heb je in ieder geval al een luisterend oor gehad.
Vervolgens aangifte doen bij de politie en die hebben vaak dan ook wel advies voor je en kunnen je helpen om eventueel het medisch tucht college in te lichten.
En uiteraard zou ik ook op zoek gaan naar een andere arts want deze arts heeft je vertrouwen dus danig beschadigd dat je je er niet meer op je gemak zult voelen bij een eerst volgend consult