Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een maanstand bij de welke het aantal menstruerende vrouwen het hoogst is?

Een vriendin van me zegt dat ze altijd rond volle maan menstrueert. Daarom vroeg ik me nu af of misschien rond volle maan gemiddeld meer vrouwen menstrueren dan bijvoorbeeld rond nieuwe of halve maan.

2 jaar geleden
1.4K
nounka
2 jaar geleden
Mijn schoon-overgrootvader zei blijkbaar dat bij volle maan er meer geboortes zijn.
LeonardN
2 jaar geleden
@nounka Niet alleen jouw schoon-overgrootvader zei dat, heel veel mensen (ik denk in de Westerse wereld) geloven/zeggen dat, maar het is niet waar. https://health.howstuffworks.com/pregnancy-and-parenting/pregnancy/labor-delivery/births-full-moon.htm Alle wetenschappelijk onderzoek toont geen verband aan. Het komt waarschijnlijk doordat men 1 dag voor en na volle maan OOK meetelt (lijkt net volle maan). Hierdoor krijg je 3x meer resultaat dan je verwacht. Maar dat zijn dus foute metingen zogezegd.
MrBart
2 jaar geleden
Volgens mij niet. Hooguit dat de volle maan gelinkt werd aan heksen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Statistisch gezien is er geen maanstand waar meer vrouwen menstrueren. Vrouwen beginnen allemaal op een ander moment met menstrueren (de eerste keer).
De maancyclus duurt 28 dagen en de cyclus van de vrouw duurt gemiddeld 29.5 dagen. Hierdoor zal ongeveer 1 op de 2 vrouwen beginnen met menstrueren ca. 3 dagen vanaf de volle of nieuwe maan. Dat is logisch, omdat deze periode de helft van de maancyclus is.
Maar voor veel vrouwen zal hun cyclus redelijk overeen komen met de maancyclus. Maar dat hangt wel deels af van de lengte van hun persoonlijke cyclus, want deze verschilt per vrouw.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Klopt, zie ook:
https://helloclue.com/articles/cycle-a-z/myth-moon-phases-menstruation

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding