Vanaf welke leeftijd wordt je spiermassa minder?

Vanaf welke leeftijd wordt je spiermassa minder? Ik lees op google namelijk hele verschillende resultaten, op een website lees ik dat je spiermassa al vanaf je 25ste begint te slinken, op de andere website 30 jaar, en andere websites zeggen dat je rond je 25ste juist het meeste spiermassa hebt en dat dat evenveel ongeveer blijft tot 35 - 40 jaar

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Ligt er vooral aan hoe actief je bent. Zolang jij je spieren blijft gebruiken verminderd de spiermassa amper

Antwoorden (1)

Na 30 jaar.

Volgens het Amerikaanse National Center for Biotechnology Information:
De spiermassa neemt met 3-8% per decennium af na de leeftijd van 30 jaar .
Dit tempo van afname is zelfs nog hoger na de leeftijd van 60 jaar.

Harvard Men's Health Watch
Aan leeftijd gerelateerd spierverlies, sarcopenie genaamd, is een natuurlijk onderdeel van veroudering. Na de leeftijd van 30, begin je maar liefst 3 tot 5 procent per decennium te verliezen. De meeste mannen zullen tijdens hun leven ongeveer 30 van hun spiermassa verliezen.

Vanzelfsprekend kun je dit proces wat tegengaan door te (blijven) sporten.
SimonV
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Geldt voor vrouwen hetzelfde?
SimonV
3 jaar geleden
Bij vrouwen is dit verlies in spiermassa gemiddeld kleiner dan 30%. Er is echter wel bewijs voor een grotere afname van de spierkwaliteit bij oudere vrouwen.