Oorontsteking, en dan antibiotica?

Ik heb een keer oorontsteking gehad, en toen kreeg ik antibiotica, maar hoe werkt dit dan, aangezien je oren hol zijn, en er dus geen bloed komt, hoe komt die antibiotica daar dan toch?

mijn biologie docent vond het raar dat ik dat kreeg, omdat als je oorontsteking hebt, antibiotica niet zou helpen.... (want er stroomt geen bloed in de gehoorgang.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Oorontsteking ontstaat door een infectie aan de buis van Eustachius, vlakbij het binnenoor. Deze vormt de verbinding tussen het binnenoor en de neusdoorgang en zorgt ervoor dat vloeistof uit de oren wordt afgevoerd. Hij zorgt er ook voor dat de druk binnenin het lichaam gelijk wordt gehouden aan de druk van buitenaf. Indien zich vloeistof of slijm ophoopt in deze buis, kan er gemakkelijk een ontsteking ontstaan. Zo`n onsteking kan al ontstaan bij het neussnuiten waardoor slijm in de buis van Eustachius geblazen wordt of door vocht dat in de oren blijft na het douchen. Ook de gehoorgang kan geïrriteerd raken door cosmetische producten zoals haarspray, champoo,zeep. Deze wordt beschermd door oorsmeer en doordat het gaat jeuken ben je geneigd in je oor te wrijven of zelfs met wattenstokjes te peuteren om het te proberen te verwijderen. Hierdoor wordt de prop oorsmeer verder de gehoorgang ingeduwd en hierachter
is een broeierige omgeving, waarin gemakkelijk een ontsteking ontstaat. Zodra je die branderige jeuk voelt kan je het best zure oordruppels door de huisarts voor laten schrijven. Deze bevatten azijnzuur dat de bacteriëngroei vermindert, maar vaak worden dan ook antibiotica gegeven om de bacteriën te doden of de groei ervan te remmen. Die 3 grote pillen zijn dus een soort 'boost' om de laatse bacteriën te doden. Niet elke antibiotica hoeft in de bloedbaan of in de buurt ervan te worden gebruikt om er baat van te hebben. Zelfs zweertjes op minder doorbloede delen moeten soms antibiotica hebben om de bacteriën aan te pakken. Er is dan zalf of druppels waar antibiotica in zit en het helpt zelfs op je oorschelp als daar een ontsteking zou zitten.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Oorontsteking zit in de regel niet in de gehoorgang, maar ergens in het binnenoor, dat wel degelijk goed doorbloed is. En we spreken pas van een ontsteking, als er bacterien in het spel zijn die je wel degelijk kunt aanpakken met antibiotica : als de bacterie er kan komen, kan de antibiotica erbij om hem aan te pakken.

Maar ik ben met je eens dat er nog wel eens te snel met antibiotica wordt gestrooid, ook bij kleine infecties die in de regel door je lichaam zelf wel kunnen worden opgeruimd, al ben je dan een paar dagen goed van de kaart. Ik kan echter vanaf hier niet beoordelen of dat zo is, want een uit de hand gelopen oorontsteking kan ook heel nare gevolgen hebben, waaronder doofheid. Je zou het nog eens met je arts kunnen overleggen, maar vermoedelijk heeft hij toen de ontsteking wat langer duurde het zekere voor het onzekere genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Drie maar? Een antibioticakuur moet je toch minimaal een week volhouden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, klein citaatje van onderstaande link: "Er bestaat wel eens de neiging om ontsteking en infectie door elkaar te halen, maar niet alle infecties gaan gepaard met ontsteking en lang niet alle ontstekingen worden veroorzaakt door infectie. Zo is een steriele ontsteking een ontsteking die niet wordt veroorzaakt door een organisme (maar door bijvoorbeeld mechanische overbelasting zoals een slijmbeursontsteking in het spectrum van RSI)." http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontsteking_%28geneeskunde%29 Een en ander even ter verduidelijking.
Je hebt ook geen pijn in de gehoorgang, al lijkt dat zo, maar binnen in je hoofd waar wel bloed stroomd, dus dan kan antibiotica helpen. Kijk eens naar propolis een natuurlijke antibiotica van de bijen afkomstig, ik gebruik het en ons gezin en verdere verwanten al 30 jaar met heel heel veel succes, even googelen en je weet het.
trouwens alles wat van de bijen afkomstig is , is erg goed en lekker, honing.vr. gr. gerrit