hoe krijg je je slaaperitme terug?

omdat ik door corona geen school en werk heb op dit moment is mijn slaapritme helemaal verpest ik slaap telkens in de ochtend als ik kan slapen pas rond 8 9 uur en dan word ik savonds wakker en ik heb al een aantal keer geprobeerd om dan gewoon wakker te blijven tot in de avond maar het lukt me dan nog steeds niet om savonds in slaap te vallen en dan ben ik soms meer dan 40 uur wakker en dan alsnog kom ik niet in slaap en dan slaap ik weer sochtends of een paar dagen niet en ik heb dan dus ook soms dat ik gewoon 18 uur lang achter elkaar kan slapen en melatonine werkt niet bij mij ik was eerst begonnen met 0.1 mg en dat hielp niet dus steeds meer en nu 15 tot 20 mg en ik kom nog steeds niet in slaap dus heeft iemand tips en ja elke dag mijn wekker zetten ik slaap daar doorheen en ik heb niks te doen dus dan sta ik ook niet op want dan val ik weer in slaap en werk zoeken of school is ook geen optie dus weet niet of er misschien iets mis is met me of of dit gewoon is omdat ik geen ritme heb
en als ik zo lang wakker heb heb ik meestal echt heel veel energie

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
tinus1969
3 jaar geleden
Woon je alleen? Of is er iemand die je kan helpen met bv wakker worden? Wat doe je als je wakker bet?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
nee niemand die kan helpen met wakker worden want er is dan niemand thuis dus dan zou ik weer terug gaan slapen en ja verschilt soms echt niks en soms ga ik hewoon wat doen met vrienden sporten of hardlopen ofzo ook soms
Ritsuka
3 jaar geleden
Ga naar de huisarts, die kan je doorverwijzen. Het klinkt alsof je er zelf niet uitkomt, het kan helpen dat een professional er naar kijkt
Amadea
3 jaar geleden
Het is hopelijk niet zo dat jij veel koffie, cola of energiedrankjes drinkt? Als dat wel zo zou zijn, stop daar dan mee. En ga een stevige wandeling maken (of andere sport beoefenen) zodat je 's avonds moe bent!
tinus1969
3 jaar geleden
@mel0909 Wanneer zijn er wel mensen thuis?
En ga dagelijks sporten, of wandelen, iig buiten actief bewegen, zodat je normaal lichamelijk moe wordt.

Antwoorden (1)

Ja, dat laatste klopt, je bent dan door je vermoeidheid heen - maar het is natuurlijk niet goed voor je, om zo te leven! Zoals in de reacties: bel je huisarts! En in de tussentijd: heb je geen online les, waar je bij moet zijn?
Als je echt geen afspraken hebt: MAAK ze, met jezelf, en/of met iemand anders. Verzin voor elke dag een "klus", iets om voor op te staan. Dat hoeft niet iets heel groots te zijn - juist niet! - bijv. op maandag je kamer opruimen, op dinsdag je fiets repareren, op woensdag een kast opruimen, etc. En probeer om elke ochtend (of zoveel mogelijk) met iemand iets af te spreken, bijv. elke dag om 10.00 uur online een spel spelen met iemand, of even te bellen, dan heb je een afspraak om voor je bed uit te komen. Je zegt dat je hardloopt, kun je dát elke dag, of om de dag doen - al is het maar een klein rondje? Je moet in ieder geval redenen verzinnen om op te staan, en om overdag te leven i.p.v. 's nachts (Maar ik snap dat dat lastig is nu, een hele klus!). Ik wens je veel succes met het opbouwen van een goed dag- en nacht ritme, van discipline.....