Is het normaal dat je na een operatie diaree krijgt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zeker niet na een willekeurige operatie. Het kan wel als je operaties aan je maag-darm systeem hebt gehad, waar bv je galblaas aangepast is. Dan verandert je interne 'klimaat' en kunnen je darmen wat spastisch worden

Dat kan heel goed. Zeker als je onder narcose bent geweest en ook als je antibiotica hebt gehad.

Het is niet zozeer 'normaal' maar wel veel voorkomend. Is deels afhankelijk van soort narcotica wat er wordt gebruikt. het lichaam wordt als het ware 'lam gelegd' zodat er geen pijn wordt ervaren. Deze middelen hebben in meer of mindere mate effect op het gehele lichaam en dus ook darmstelsel. Daarnaast heeft ook de soort operatie te maken met een lichamelijke reactie. Van sommige operaties raakt het lichaam meer 'ontregelt' dan een andere operatie.

Het kan voorkomen. Je kunt een paar dagen een beetje diaree hebben, waarbij je ook een soort chemisch luchtje ruikt. Het is de narcose. Vergeet niet dat narcosemiddel zeer sterke rommel is: Het duurt wel een half jaar voor het weer volledig je lichaam verlaten heeft. Het is niet vreemd dat je darmen daar even op reageren. Houdt de diaree langer dan een paar dagen aan, dan moet je dat even melden bij je huisarts.

Niet altijd maar wel regelmatig. In het ziekenhuis pik je altijd wel de een of andere bacterie op. Ik heb vrijdag 2 weken geleden en zware operatie( verwijderen van een deel van de dikke darm) gehad en werd al 4 dagen later nar huis gestuurd, omdat de risico's in het ziekenhuis te hoog waren; vrijdag geopereerd, dinsdag ochtend naar huis.

er zijn veel redenen voor diarree(diarree is wat anders dan een paar dagen dunnen ontlasting!). verandering van het voedingspatroon, medicatie, stress(angst) enzovoorts. dat hierboven gezegt wordt dat een narcose vergif is en pas na een half jaar uit je lichaam is, is onzin. "de totale klaring van propofol(meest gebruikte narcosemiddel) bedraagt 1,5-2 Liter per Minuut. Er wordt omgerekent maximaal 45 ml per uur geadviseerd. Als het dan een half jaar zou duren...tja. een medicijntekst voor de liefhebber: zie bron.

Bronnen:
http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h11549.pdf

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100