Waar komt een plotselinge hevige pijn in de nek vandaan? Ik heb dit heel af en toe.

Het begint in de nek aan de onderkant van mijn hoofd en trekt dan langzaam naar boven, wat resulteert in een behoorlijk stevige hoofdpijn.

Meestal is het na inname van een pijnstiller met een uurtje weer weg, maar soms houdt het ook langer aan.
Aangezien ik hier hooguit 2 à 3 maal per jaar "last" van heb, ben ik nu eenmaal niet zo'n type die daarvoor naar de huisarts ga.

Meestal overkomt me dit 's-ochtends na het wakker worden. Ik slaap niet in een tochtige omgeving en heb een prima kussen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt me wel heeeel bekend in de oren, helaas!
Die hoofdpijn die er uit voortkomt....brrr.
Ik heb nu paracetamol codeine (alleen op recept), dat enigszins helpt. Andere pijnstillers hebben geen enkel effect.
Mijn arts heeft geen idee waar het vandaan komt. Heb zelfs al een MRI gehad, maar ook daar was niks op te zien.
Ik berusdt er maar in, en probeer me er niet te druk over te maken.

Het beste antwoord

Plotselinge pijnklachten in de nek kunnen op meerdere manieren ontstaan, en valt grofweg te verdelen in traumatisch en niet-traumatisch.
In geval van niet-traumatisch (ga ik vanuit in jou geval) zijn er ook weer een legio aan oorzaken te benoemen. Om dit meer concreet te maken is vaak een meer uitgebreider verhaal dan wel lichamelijk onderzoek noodzakelijk om tot een diagnose te komen.
Ervan uitgaande dat mensen na hun 30e levensjaar al enige vorm van arthrose begint te krijgen (tussen de nekwervels -> uncovertebrale gewrichten) kan zo nu en dan een prikkel naar omliggend weefsel (kapsel, banden en spieren) worden gegeven, wat als pijnlijk wordt ervaren.
Tevens kan het zijn dat door het maken van een zogenaamde 'foutieve beweging' er een prikkeling / compressie plaatsvindt in een klein gewrichtje aan de zijkant van de nekwervel. Dit wordt opgemerkt door omliggende spieren cq hersens en die gaan de boel blokkeren / vastzetten om ergere schade te voorkomen. Verdwijnt meestal na een dag of 3 - 4 weer vanzelf.
In jou geval geef je aan mn bij wakker worden last te hebben. Door langdurig in eenzelfde houding vindt er minder voeding van het gewricht plaats en wordt het gewricht minder soepel. De eerste bewegingen zijn dan vaak ook wat pijnlijk (startstijfheid; je moet een beetje op gang komen).
Een huisarts zal over het algemeen niet veel aan zulke klachten doen. Verwijst veelal door naar manueel/fysiotherapeut of schrijft iets van lichte medicatie voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het eens bespreken met mijn manueel/fysiotherapeut, bedankt.

Andere antwoorden (1)

Dit soort hoofdpijn is bij mij meestal het gevolg van langdurige stress in het hoofd. Een probleem wat me meerdere dagen bezig houdt, en waar ik me persoonlijk zorgen over maak (Financien, contractverleningen, verbouwingsproblemen etc).

Het verstandigste is om hier toch een keer een inloopspreekuur voor in te lopen.